Ordblinde får først hjælp i gymnasiet
_MG_4666

Ordblinde får først hjælp i gymnasiet

Nogle unge opdager først de er ordblinde i gymnasiet. I Esbjerg skal et tæt samarbejde mellem ungdomsuddannelser og uddannelsescentre spotte de ordblinde tidligere.

Børn kan gå ni år i folkeskolen, uden de selv eller andre opdager, de er ordblinde.

I Esbjerg viste en test af alle elever på ungdomsuddannelserne i kommunen, at 25 var ordblinde. Det var dog kun to ud af de 25 elever, som gymnasierne på forhånd vidste, var ordblinde. Resten havde hverken grundskolen eller centeret for uddannelsesvejledningen opdaget.

Nu skal et netværk af alle ungdomsuddannelser i kommunen arbejde tæt sammen med folkeskole og uddannelsescentre for at opdage de ordblinde elever, så de kan få støtte fra første dag i gymnasiet.

Klarer sig godt
Læsevejleder på Rybners Gymnasium Bodil Aase Frandsen forklarer, at mange ordblinde børn og unge klarer sig overraskende godt i folkeskolen, og at det kan være årsagen til, at de først bliver opdaget i gymnasiet.

”Mange ordblinde er stærke mundtligt og kognitivt velfungerende. De har måske ikke mødt deres grænse endnu i forhold til at skrive i folkeskolen, men i gymnasiet bliver det skriftlige arbejde en for stor udfordring,” siger Bodil Aase Frandsen, som også er næstformand i Foreningen af læsevejledere ved de gymnasiale og videregående uddannelser.

Overser ordblinde
Hun vil derfor ikke pege fingre af folkeskolen, selvom ordblinde elever ikke bliver opdaget.

”Det er problematisk, at de ordblinde ikke bliver opdaget før, men når klasserne i folkeskolen er store, og skolen skal være inkluderende i forhold til børn med ADHD og andre vanskeligheder, så kan man godt overse en ordblind, som klarer sig godt mundtligt,” siger Bodil Aase Frandsen.

Hun mener dog, det er vigtigt, at ordblinde elever bliver opdaget, før de begynder på en ungdomsuddannelse. De skal have støtte fra første dag på gymnasiet, og det kan de få, hvis de udstyres med en såkaldt it-rygsæk. Den består af et ordprædikationsprogram – et slags udvidet staveprogram – og derudover et program, som kan læse teksten op for eleven.

”Hvis vi får fingre i eleverne med det samme og giver dem støtte, så klarer ordblinde sig lige så godt som andre elever på ungdomsuddannelserne,” siger Bodil Aase Frandsen.

En undersøgelse fra Foreningen af læsevejledere ved de gymnasiale og videregående uddannelser viser, at ud af 83 elever, som på en årgang blev tildelt en it-rygsæk, faldt kun to af dem fra uddannelsen. Undersøgelsen viser også, at elever med en it-rygsæk har et lige så godt karaktergennemsnit, som deres kammerater har.