Nyvalgt DGS-formand vil udnytte sit kendte ansigt
DGS
JensPhilip

Nyvalgt DGS-formand vil udnytte sit kendte ansigt

Det er en fordel allerede at være et kendt ansigt, når man skal kæmpe for gymnasieeleverne. Det mener den nyvalgte formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Jens Philip Yazdani.

Jens Philip Yazdani skulle ikke bruge mere end en enkelt aften på at blive et kendt ansigt for i danske befolkning.
Det kom ham måske tilgode, da han i lørdags blev valgt som formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) på det årlige landsmøde.

I efteråret deltog Jens Philip Yazdani sammen med Martin Henriksen (DF)  i “Debatten” på DR2. Her nægtede Martin Henriksen at kalde Jens Philip Yazdani dansker, selvom han både er født og opvokset i Danmark og har en dansk mor.

Jens Philip Yazdani var derved med til at skabe en platform i den offentlige debat og gøre sig bemærket. Den opmærksomhed, håber han, kan blive en fordel i arbejdet som formand for DGS.

“Jeg håber og tror, at det kan give os endnu mere gennemslagskraft at have en formand, som allerede er inde i det – både i forhold til at nå ud til de elever, vi repræsenterer – og sikre, at de har et kendskab og et ejerskab over DGS. Men også når vi snakker med politikere og i forhold til at nå ud til den brede befolkning,” siger han.

Vil være dagsordensætter
Den 19-årige Jens Philip Yazdani fra Langkær Gymnasium i Tilst vil være en synlig formand.

“Jeg håber, at vi gymnasieelever kan sætte dagsordener i samfundet og ikke kun skal forholde os til dem, andre aktører sætter. Jeg vil som formand sørge for, at gymnasieelevernes og DGS’ holdninger altid er synlige og er dem, der bliver de afgørende i debatten og i den førte politik,” siger han og tilføjer:
“Det er ambitionen, og så må vi håbe på, at det lykkes.”

I en tid med nedskæringer er det ifølge Jens Philip Yazdani vigtigt at være med til at have en indflydelse på de ting, der påvirker gymnasieeleverne.

“Jeg vil gerne være med til at gøre en forskel for gymnasieeleverne. Især i en tid, hvor gymnasier og unge er presset som aldrig før. De kampe vil jeg gerne kæmpe for og bidrage til, så vi i højere grad kan få et uddannelsessystem og et gymnasium på de unges præmisser,” siger Jens Philip Yazdani.

Udskifter formandspost i elevråd
I to år har Jens Philip Yazdani været elevrådsformand på Langkær Gymnasium, og det arbejde har været udgangspunktet for lysten til at blive formand for DGS.

“Jeg har flere gange stået med problemer, som ikke kun har været begrænset til Langkær, men som i højere grad har været nationale problemer, der går ud over alle gymnasier for eksempel med nedskæringer. Så hvis jeg skulle tage næste skridt i arbejdet imod de ting, var det oplagt at arbejde for DGS,” siger han.

Jens Philip Yazdani ser frem til ikke kun at repræsentere ét gymnasium, men at være stemmen for gymnasierne.

“Jeg har oplevet, hvordan det som elev kan være svært at blive hørt og få indflydelse på gymnasierne generelt, og det har givet mig lyst til fortsat at kæmpe for elevdemokrati og medbestemmelse. Det har været en mangelvarer, som vi sagtens kunne have mere af i fremtiden,” siger han.

Dét vil han kæmpe for
Stillingen som formand træder i kraft fra den 1. juli 2017, hvor Jens Philip Yazdani i et år skal være gymnasieelevers stemme. Allerede nu er listen over de ting, han vil kæmpe for, lang.

“Nedskæringer er en uhyre central kamp, fordi finansieringen af gymnasierne direkte hænger sammen med kvaliteten af den uddannelse, vi tager. Det betyder blandt andet mindre tid til eleverne og til forberedelse af undervisning,” siger Jens Philip Yazdani.

Derudover vil han kæmpe mod stress blandt gymnasieelever og den præstationskultur, der hersker på de danske gymnasier.

“Der er stort fokus på karakterer, fravær og fremdrift. Politikere underlægger os et enormt pres ved at fokusere mere på, at vi skal præstere, have høje karakterer og et lavt fravær, frem for at vi skal have en uddannelse og dannes som mennesker,” siger han og tilføjer:

“Det er fuldstændig absurd, at der er skabt et system, som helt konsekvent stresser unge så meget. Det er problematisk og noget, vi vil fokusere på det næste år.”

Et håb om bedre tider
Jens Philip Yazdanis egen gymnasietid synger på sidste vers. Han har de sidste timer i 3.g, inden læseferien og eksamensræset begynder, men han glæder sig til at komme i gang med arbejdet som formand.

“Og så håber jeg, at vi kan være med til at få ændret nogle af de ting, som politisk er ved at ske – at vi kan få stoppet nedskæringerne, få implementeret den nye gymnasiereform på bedste vis, få endnu mere indflydelse som elever ude på de enkelte skoler og få politikerne til at stoppe deres agenda med at presse og stresse unge,” siger han.