Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om afskedigelser
gymnasieskolen_nr_1_2016-forside

Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om afskedigelser

Nedskæringer, afskedigelser, den nye TR-rolle og karrierelæring er nogle af emnerne i det nye nummer af Gymnasieskolen.

Årets første nummer af Gymnasieskolen sætter fokus på afskedigelserne.

• Vivi Karina Michelsen er en af de afskedigede lærere. Hun fortæller hudløst ærligt om den tidlige frygt, afskedigelsen og om at komme videre.
  • Overskud frem for lærere – det er den hårde og ulige kamp, som foregår på mange skoler, fortæller tillidsrepræsentanter.
  • Nedskæringerne og afskedigelserne har allerede sat deres klare spor på skolerne, fortæller forhandlingschef i Gymnasieskolernes Lærerforening Claus Schreiner Andersen.

Nedskæringer kan true unges livsløn
GL advarer nu om, at nedskæringerne på skolerne ikke må blive en undskyldning for ikke at give lokalløn.
Beregninger viser, at går lokallønnen i stå kan unge lærere miste mange tusinde kroner i løn på lang sigt.

Tema om karrierelæring
Gymnasieskolen har også et tema om karrierevalg og vejen til drømmeuddannelsen.
Læs blandt andet om Nørre Gymnasium i Brønshøj, hvor der arbejdes aktivt med karrierelæring i undervisningen, så eleverne bliver klædt på til at træffe vigtige beslutninger om fremtiden.

Farvel til vagthunden
Kritisk og kampklar. Sådan var Mette Louise Graah Rasmussen, da hun begyndte som tillidsrepræsentant. For det var sådan, man fik indflydelse, troede hun.
I dag har hun indset, at man kun kan skabe en god arbejdsplads ved at samarbejde og have tillid til ledelsen.

Hun har gjort det cool at være klog
Hun har skabt og båret et af de første og mest succesrige talentplejeprojekter i Danmark.
Nu står hun i spidsen for ScienceTalenter. Mød gymnasielærer Nynne Afzelius, der mener, at alle elever har ret til at skulle stå på tæer engang i mellem – også de dygtigste.

Find bladet i postkassen eller se det her: