Nyt blad med tema om TR’s rolle
Forside komp 22021

Nyt blad med tema om TR’s rolle

OK 21, TR's rolle og skyggearbejde er nogle af de emner, som du kan blive klogere på i det nyeste nummer af Gymnasieskolen.

Mange er slet ikke klar over, hvor mange opgaver tillidsrepræsentanten (TR) tager sig af i det daglige. Men det er vigtigt, at kollegerne ikke er helt uvidende om TR’s arbejdsindsats og spillerum, fortæller erhvervspsykolog Camilla Raymond i det nyeste nummer af Gymnasieskolen, der sætter fokus på TR’s rolle.

TR har brug for kollegernes input og perspektiver for at kunne være TR for hele lærerværelset og dermed øge muligheden for indflydelse.

Camilla Raymond, erhvervspsykolog
Konsulent­firmaet Organisation

OK 21: Her arbejder skoler allerede med aftalens krav
Hvordan får lærerne mest ud af den netop indgåede overenskomstaftalen? To tillidsrepræsentanter og GL’s formand giver deres bud på muligheder og udfordringer.

“Jeg tror, at mange ledere vil ­have svært ved at se lærerne i øjnene og dømme mange timers merarbejde væk i slutningen af året, når de har godkendt timeforbruget ved samtalerne i løbet af året,” siger Tomas ­Kepler.

Nordatlanten kalder
Ledigheden er steget blandt danske gymnasielærere. En mulighed kan derfor være også at vende blikket mod Grønland, hvor gymnasierne stadig har brug for danske lærere. Især i de natur­videnskabelige fag.

“Hvis man har mod på det, venter der en helt speciel oplevelse. Det er et land i rivende udvikling, men hvor sociale problemer ofte har overskygget alt det gode. Men det vil komme til at ligne almindelige danske forhold. I gamle dage kom folk nok mest for at tjene hurtige penge. I dag er det for at bidrage til moderniseringen af det grønlandske samfund,” siger Claus Hasle Larsen, der er tillidsrepræsentant på GUX – det grønlandske svar på stx – i Nuuk.

“Vi er nødt til at snakke om det arbejde, der sker i skyggerne”
Ønsket om at levere arbejde i ­ordentlig kvalitet kan føre til, at man løser ekstra opgaver i hemmelighed. Men netop hemmeligholdelsen gør det sværere at komme problemet til livs, ­siger forsker Malene Friis ­Andersen.

Man er ikke så stolt af at tale om det, måske fordi man tror, at man er for langsom, ­eller fordi man godt ved, at man ikke ‘må’. Det er en fælles, men individuel ‘hemmelighed’.

Malene Friis ­Andersen, cand.psych.aut.
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Find bladet i postkassen, eller læs det herunder:

Tema: Tillidsrepræsentantens rolle

Lige nu vælger skolerne tillidsrepræsentanter. Hvad kan en god TR? Hvilken betydning har TR for lærerne? Og bliver det anderledes i fremtiden? Vi zoomer ind på rollen.