Nyt blad med tema om relationer
Forside GS42020 3beskåret til nyhed

Nyt blad med tema om relationer

Skoleårets sidste blad zoomer ind på relationsarbejdet, fremmedsprogene og det lærerige i at prøve at arbejde på en ny skole. Der er også lidt unik ferielæsning til gymnasielærerne skrevet af forfatter Merete Pryds Helle.

Arbejdet med at skabe gode relationer til eleverne har fået langt større fokus i gymnasiet i de seneste 10 år. I det nyeste nummer af Gymnasieskolen sætter vi fokus på den gode relation.
Mød tre lærere, som på hver deres måde gøre en forskel for eleverne. Og læs eksperternes bud på, hvorfor arbejdet med relationer er så vigtigt.

Det er en meget lavthængende frugt at lade eleverne lære dig at kende.

Jacob Nørbæk, lærer
Niels Brock

Reformen fejler: Færre elever vælger sprog
Latin har oplevet en kæmpe fremgang med den seneste reform, men for stort set alle andre sprogfag har der enten været nedgang eller stilstand, viser nye tal. Der er blandt andet behov for at lette på bindingerne, hvis reformens intention skal realiseres, lyder det fra sektoren.

Alle har godt af et indblik i en anden skoles hverdag
I et år har lærer Søren Friis delt sin arbejdstid mellem to gymnasier. Det har lært ham, at alle skoler har udfordringer – og givet ham mod på tangotrin i idrætstimerne.

Nogle tror, at alle skoler er ens – resten tror, at græsset er meget grønnere hos de andre.

Søren Friis, lærer
Bjerringbro Gymnasium og Viborg Katedralskole

Jeg rejste engang mellem to liv
Foråret 2020 har været et særligt, vi næppe vil glemme. Nu er sommerferien på trapperne. Gymnasieskolen har som en særlig afslutning på året bedt forfatter Merete Pryds Helle skrive lidt unik ferielæsning til gymnasielærerne.

Bruger dagen på at vaske den græske digter Seferis i Middelhavet.

Merete Pryds Helle, forfatter

Find skoleårets sidste blad i postkassen eller læs det herunder:

Tema om relationer

Læs Gymnasieskolens tema om relationer: