Nyt blad med tema om lærerrollen
Gymnasieskolen 2forside 4 2018

Nyt blad med tema om lærerrollen

OK 18, lærerrollen og nye krav til naturgeografi er nogle af emnerne, som du kan læse om i det spritnye nummer af Gymnasieskolen.

Månedens nummer af det trykte magasin Gymnasieskolen bringer et tema om lærerrollen.

Eksperter: Den gode relation mellem lærer og elev er både faglig og personlig
En god relation mellem lærer og elev er vigtig for et godt læringsmiljø, mener eksperter. Men hvordan skaber man den, og hvor går grænsen?

“Tryghed er grobund for god læring”
Hvis en elev ikke har det godt, tilbyder lærer ­Julie Thygesen sin hjælp. Hun bruger gerne ekstra tid på at snakke med elever om deres personlige problemer.

”Det er elevernes faglige udfordringer, der interesserer mig”
Kasper Bjering Søby Jensen vil gøre alt for at hjælpe sine elever med at forstå fagene. Men deres personlige problemer overlader han helst til studievejlederne.

Maratonforhandlinger og musketered
Lige før bladets deadline landede der endelig en ny overenskomstaftale for gymnasielærerne.
Årets overenskomstforhandlinger vil gå over i historien både på grund af det helt særlige sammenhold mellem de offentligt ansatte og fagbevægelsen, og fordi forhandlingerne blev særdeles langstrakte.
Det hele endte med en aftale, som blandt andet overenskomstsikrer den betalte frokostpause.
Gymnasieskolen fortæller om forløbet i tekst og billeder.

Den naturvidenskabelige dimension er en kæmpe styrke og gør, at naturgeografi bliver det fag, som mange geografer har ønsket længe.

Morten Vinther Ravn, naturgeografilærer,
Frederikssund Gymnasium

Lærer: Reform trækker naturgeografi i en mere naturvidenskabelig retning
20 procent af undervisningen i de naturvidenskabelige fag skal ifølge gymnasiereformen være eksperimenter. Det er godt for naturgeografi, mener naturgeografilærer Morten Vinther Ravn.

Generation Fremtidsplan
Hver dag er de på jagt efter succes – både fagligt og socialt. Og de bebrejder sig selv, hvis de ikke kan leve op til samfundets og egne krav. Ungdomsforsker Jens Christian Nielsen zoomer ind på nutidens pressede gymnasieelever.

Find bladet i postkassen eller læs det herunder:

Tema om lærerrollen

Gymnasieskolens tema om lærerrollen: