Nyt blad med tema om årskarakterer
forside

Nyt blad med tema om årskarakterer

I det nyeste nummer af Gymnasieskolen kan du blandt andet læse et tema om årskarakterer og et interview med den nye undervisningsminister. En gymnasielærer fortæller også ærligt, hvordan et knivoverfald på en elev forandrede hans liv.

Årets første nummer af Gymnasieskolen lander i disse dage i gymnasielærernes postkasse.

I dette blads tema sætter vi fokus på årskarakterer, der har en stor betydning for elevernes endelige gennemsnit.
Eleverne oplever, at timerne kan blive til små eksamener, hvor de indbyrdes må kæmpe for karaktererne.
Samtidig prøver lærerne at få eleverne til at koncentrere sig om evalueringen i stedet for tallet.

I temaet kan man blandt andet læse om den tidligere elev Andreas Hagemann Esbjørnsen. Han sluttede gymnasiet af med et flot gennemsnit på 11,8.
Alligevel fortryder han, at han fokuserede så meget på karaktererne.

Du kan også læse om lærer Torben Nybo Steffen-Nielsen, der ikke bryder sig om at skulle sætte et tal på sine elevers præstationer.
Han oplever, at karaktererne oftere ender med at få eleverne til at give op frem for at motivere dem til at klø på.

”Nedskæringerne  behøver ikke at gå ud over kvaliteten”
Alle kan effektivisere – også gymnasierne, siger den nye undervisningsminister.
Hun er ikke bekymret over, at skolerne skal implementere den nye reform i en tid med store nedskæringer.

”I dag ved jeg, at jeg gjorde præcis det, jeg skulle”
Et knivoverfald på en elev i et spisefrikvarter forandrede livet for hhx-lærer Jonas Rasmussen.
Men han var lang tid om at erkende, at han havde brug for hjælp.

Den nye længere på literen-minister
Gymnasielærerne har fået ny øverste chef. Minister for offentlig innovation, Sophie Løhde, siger selv, at hendes opgave er at få det offentlige til at løbe længere på literen.
Nu er spørgsmålet, om det også betyder, at de statsansatte skal løbe stærkere?

Tema om årskarakterer