Ny forkvinde i DGS: “Vi har et stort genopbygningarbejde efter COVID-19”
DGS forkvinde Alma

Ny forkvinde i DGS: “Vi har et stort genopbygningarbejde efter COVID-19”

Danske Gymnasieelevers Sammenslutning får ny forkvinde. Alma Tynell tiltræder i formandsposten den 1.juli og vil som forkvinde især kæmpe for at styrke elevernes trivsel.

Alma Tynell går i 3.g på Christianshavns Gymnasium. Den 1. juli overtager hun roret i Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) og bliver dermed forkvinde for 80.000 gymnasieelever.

“Jeg glæder mig til arbejdet. Uddannelse er noget af det vigtigste i vores samfund, fordi samfundet ændres, hvis man ændrer uddannelsesvilkårene. Derfor skal vi kæmpe for bedre uddannelse for alle elever,” siger hun.

Det er for den nyvalgte forkvinde en spændende tid, hun går i møde.

“Vi har et stort genopbygningsarbejde efter corona. Vi skal have fokus på elevers trivsel og på at få fagligheden tilbage. Mange elever har ikke oplevet at gå i skole under normale vilkår, og det har sat sine spor på deres trivsel og faglighed. Vi skal derfor begynde at prioritere eleverne. Gymnasierne har været lukkede, selvom at barer og caféer har været åbne. Det er slet ikke i orden,” siger hun og uddyber, at en af de største opgaver er at genopbygge det sociale og faglige.

Mistrivsel er ikke nyt
Hun peger på, at mistrivsel blandt elever også var tilstede før COVID-19, men at pandemien har forværret trivslen hos eleverne.

Vi skal have færre elever i klasserne, så læreren har mere tid til relationsarbejdet og den enkelte elev.

Alma Tynell, kommende forkvinde
DGS

Hun vil derfor lægge et pres på det strukturelle i sektoren og sørge for, at ungdommen prioriteres.

“Vi skal have flere investeringer. Det er også vigtigt, at vi får færre karakterer og mere feedback. Vi skal desuden have færre elever i klasserne, så læreren har mere tid til relationsarbejdet og den enkelte elev, og vi skal sørge for, at uddannelsesvejledningen er god, så eleverne får den nødvendige sparring.”

Alma Tynell mener, at Danske Gymnasieelevers Sammenslutning er en vigtig organisation, fordi den er med til at organisere arbejdet i de lokale elevråd og derfor er i tæt kontakt med landet gymnasieelever og deres behov.

“DGS udfører et vigtigt stykke arbejde, fordi organisationen organiserer elevrådene lokalt, hvilket er afgørende i kampen for bedre vilkår på gymnasierne.”

Landets elevråd er et af nøgleordene i hendes kommende fokus som forkvinde, hvor hun er inspireret af sin forgænger Ingrid Kjærgaard.

“Jeg synes, Ingrid har gjort det rigtig godt som forkvinde. Hun har især været dygtig til at kombinere det politiske arbejde med at være tilstede i landets elevråd. Hun har i det hele taget været god til at være fysisk tilstede på skolerne,” siger Alma Tynell og forklarer, at det er et spor, hun ønsker at fortsætte i.

Sammen med Alma Tynell tiltræder Lukas Bomann Andersen som organisatorisk næstformand og Peter Hove som politisk næstformand.