Nu bliver der styr på aftaler med Lectio
datasikkerhed

Nu bliver der styr på aftaler med Lectio

UNI-C har sammen med rektorforeningen lavet et koncept, så skolerne kan få de lovpligtige databehandleraftaler med Lectio på plads.

Gymnasierne vil nu snart kunne leve op til persondatalovens krav om at have en underskrevet databehandleraftale med Lectio.

Som gymnasieskolen.dk skrev i flere artikler tidligere på året, har gymnasierne aldrig indgået de såkaldte databehandleraftaler om blandt andet datasikkerhed og håndtering af skolernes data med firmaet Macom, som leverer det studieadministrative system Lectio.

Det er skolernes eget ansvar at indgå aftalerne, men hidtil har det ikke været muligt for skolerne at udarbejde aftalerne med Macom.

Læs artikel Gymnasierne har aldrig haft aftale om datasikkerhed med Lectio

Konceptet er klar
Derfor blev der tidligere på året nedsat en arbejdsgruppe under UNI-C, som er en styrelse for it og læring under Undervisningsministeriet. UNI-C har arbejdet tæt sammen med Gymnasieskolernes Rektorforening om at få løst problemet med de manglende skriftlige aftaler.

Formand for Gymnasieskolernes Rektorforening, Anne-Birgitte Rasmussen, bekræfter, at der nu er lavet et koncept, så hver enkel skole kan indgå en lovpligtig databehandleraftale med Lectio eller andre leverandører.

”Nu kan hver enkelt rektor lave en aftale og være sikker på, at juraen er i orden. Det er et indviklet område, men nu er der lavet en aftale, så skolerne er sikre på, at de lever op til de lovpligtige krav,” siger Anne-Birgitte Rasmussen, som glæder sig over, at rektorforeningen har haft en god dialog med UNI-C og leverandørerne.

Hun understreger også, at Gymnasieskolernes Rektorforening aldrig har tvivlet på, at datasikkerheden omkring Lectio er god nok, eller at Macom misbruger skolernes data.

”Det handler ikke om, at vi har haft mistillid til leverandøren. Det handler om, at vi nu får papir på, at tingene er, som de skal være,” siger hun.

Reglerne overholdes
Vicedirektør i UNI-C, Aino Olsen, mener, at det har været oplagt for UNI-C at gå ind i dette samarbejde med Gymnasieskolernes Rektorforening.

”Der er gymnasiernes eget ansvar at lave databehandleraftaler med deres leverandører. Det er dog fornuftigt at skabe et fælles koncept, så hver enkelt gymnasium ikke skal sidde og klare det selv,” siger Aino Olsen, som også understreger, at UNI-C har en interesse i, at området er reguleret efter gældende regler.

”Vi er med til at sikre, at reglerne nu bliver overholdt,” siger Aino Olsen.