Erhvervsgymnasiernes lederformand: Gennemsigtighed handler ikke om tal
No image

Erhvervsgymnasiernes lederformand: Gennemsigtighed handler ikke om tal

Hhx-lærere oplever mindst gennemsigtighed af alle lærere. Det er erhvervsgymnasiernes lederformand ked af, men han mener ikke, at lederne skal sætte tal på de enkelte opgaver.

Når lærerne får deres arbejdsopgaver på gymnasierne, er det hhx-lærerne, som sidder tilbage med flest spørgsmål og frustrationer.

61 procent af hhx-lærerne mener, at gennemsigtigheden i tildelingen af opgaver er ringe eller meget ringe, mens det tilsvarende tal på stx er 39 procent.

Formanden for gymnasieudvalget i Danske Erhvervsskoler og -gymnasier – Lederne, René van Laer, har svært ved at forstå, at det er mere uigennemsigtigt på hhx end på andre skoleformer.

”Det er ærgerligt, hvis lærerne mener, det er uoverskueligt eller uigennemsigtigt, hvilke opgaver de skal lave og hvorfor. Hos os tager vi dialogmøder med lærerne om status på opgaverne, og om der er noget, de skal bruge mere eller mindre tid på. Jeg kan godt forstå, at nogle lærere mener, det er mere uigennemsigtigt nu, fordi den nye arbejdstidsaftale er en kæmpe forandring. Derfor er dialogen mellem leder og lærer meget vigtig,” siger René van Laer, som er direktør på uddannelsesinstitutionen Knord i København.

Flere lærere efterlyser, at ledelsen lægger tal og beregninger frem i forhold til opgavetildelingen og på den måde skaber mere gennemsigtighed. Hvorfor gør I ikke det?

”Jeg vil ikke sætte mig til herre over, hvor mange timer en lærer vil bruge på tre engelsk B-hold, eller hvor meget den enkelte bruger på forberedelse eller rettearbejde. Lærerne er højtuddannede vidensarbejdere, og de er de bedste til at vurdere, hvordan de vil bruge deres tid til at løse deres opgaver.”

Derfor kan I vel godt fremlægge jeres tal og beregninger for at skabe åbenhed og gennemsigtighed?

”Vi vil ikke sætte tid og tal på opgaverne, men hos os er vi åbne om arbejdsplanerne og diskuterer dem altid med tillidsrepræsentanterne. Hvis engelsklærerne ønsker at sammenligne deres opgaver med deres kollegers, så får de lov til det. Når lærerne får deres arbejdsopgaver, og de er i tvivl om noget eller føler, de har for meget, så skal de tale med deres nærmeste leder om det. Vi skal snakke om opgaverne og på den måde skabe gennemsigtighed for den enkelte.”