Museum på hjul
foto 2 - Fotograf - Mikal Schlosser

Museum på hjul

Statens Naturhistoriske Museum tager fra næste uge på besøg på landets gymnasier. Målet er at øge interessen for naturvidenskab.

Gymnasieelever landet over får nu mulighed for at komme helt tæt på knogler, kranier og fossiler og samtidig møde unge forskere.

Det sker, når Statens Naturhistoriske Museum fra næste uge ”sætter hjul under museet” og ruller ud til landets gymnasier i en bus fyldt med genstande fra museets samlinger. Første stop er Esbjerg Gymnasium og HF på tirsdag.

Det københavnske museum kalder initiativet Viden på vej. Målet er at øge gymnasieelevernes interesse for naturvidenskab.

”Anderledes og ekstraordinære oplevelser kan være med til at øge de unges interesse for naturvidenskab. Vores erfaring er, at vi kan tilføre undervisningen et element af fascination, som almindelige skolebøger ikke kan,” siger Hanne Strager, der er formidlingschef på Statens Naturhistoriske Museum.

Ud til flere
9.000 gymnasieelever modtog sidste år undervisning på Statens Naturhistoriske Museum, der er en del af Københavns Universitet. Hele 60 procent af eleverne kom fra hovedstadsområdet. Med Viden på vej forsøger museet nu at få deres undervisning og foredrag ud til mange flere elever fra hele landet.

Omdrejningspunktet for besøgene på gymnasierne er den naturvidenskabelige metode og undervisning, der aktiverer eleverne, kombineret med originale museumsgenstande og foredrag af unge naturvidenskabelige forskere.

Darwin og Bibelen
Et af hovedemnerne er Darwins evolutionsteori. En teori, som ifølge Hanne Strager fortsat kan dele vandene i diskussionen om menneskets udviklingsforløb. Det oplevede hun, da Viden på vej kørte som pilotprojekt sidste år. På et gymnasium, hvor hun havde holdt oplæg om Darwin, rejste en elev sig op og begyndte at læse højt fra Bibelen.

”Det var hans måde at sige, at han ikke var helt enig i det, jeg havde sagt. Den holdning skal man naturligvis respektere, men det viser, at den naturvidenskabelige viden og forståelse, som hele vores moderne samfund er baseret på, ikke kan tages for givet,” siger Hanne Strager.

Det er gratis af få besøg af det rullende museum. Projektet er støttet af Villum Fonden og løber de næste tre år.