Motion med festivalagtig stemning
Garmin løbefoto

Motion med festivalagtig stemning

Alle kan være med, når Schools On The Run løber af stablen med god musik. Målet er at få flere elever til at dyrke idræt.

Cirka en fjerdedel af en ungdomsgeneration dropper idræt. Det vil gymnasielærer Anders Sandfuss Christensen fra Allerød Gymnasium gerne ændre ved.

Derfor har han i samarbejde med firmaet Garmin udviklet Schools On The Run, et skoleløb for elever fra 9. klasse, ungdomsuddannelserne og universiteter.
Elever kan deltage i løbet enten i Aarhus elle København. Her kan de løbe fra 2,5 til 15 kilometer samtidig med, at de lytter til musik fra kendte og upcoming bands.
”Det er en slags DHL-stafet med musik. Eleverne får mulighed for at dyrke motion i en festivalagtig stemning. Vi har pakket motionen ind i en god oplevelse. Det skaber en bevidsthed hos de unge, som de tager med sig i rygsækken,” fortæller Anders Sandfuss Christensen.

Alle skal kunne være med
Sidste år deltog 1.200 elever, og idémanden håber, at det vil blive et endnu større tilløbsstykke i år.
”Forhåbentlig har vi startet en tilbagevendende tradition, som kan udvides til andre byer i fremtiden,” siger han.
Eleverne skulle sidste år løbe mindst fem kilometer, men det viste sig, at nogle unge havde problemer med at gennemføre den distance. I år har de derfor ændret mindstedistancen til 2,5 kilometer.
”Formålet med løbet er, at så mange som muligt skal kunne deltage – også dem, der ikke er vant til at løbe. De får en god oplevelse og en erkendelse af, at de rent faktisk godt kan løbe ,” siger Anders Sandfuss Christensen.
De har sat distancen ned, men ellers foregår løbet som et professionelt løb. Der vil være professionel opvarmning, forplejning, elektronisk, individuel tidtagning og resultatservice via sms og målfoto.

Musikkonkurrence
Op til afviklingen af Schools On The Run vil en national musikkonkurrence løbe af stablen. Musikalske elever kan uploade egne musikfiler via løbets Facebook-side, hvor elever kan bedømme og kommentere musikken.  Nogle af de ungdomsbands får mulighed for at spille til løbet. Der vil også være professionelle musikere. Anders Sandfuss Christensen kan endnu ikke afsløre, hvem der skal spille.

Schools On The Run afholdes i Aarhus den 20. september og København den 27. september 2013.  Se mere her.

Schools On The Run