Minister slår fast: Adgang til hf efter 9. skal være sværere
ellen_trane_04

Minister slår fast: Adgang til hf efter 9. skal være sværere

Undervisningsministeren slår fast, at det skal være sværere at komme på hf efter 9. klasse end efter 10. Lovforslaget om reformen er netop sendt til høring.

Du skal have mindst 4 i karaktergennemsnit til afgangseksamen for at komme på hf efter 9. klasse. Det slår undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) fast over for gymnasieskolen.dk., samtidig med at lovforslaget om gymnasiereformen sendes til høring.

“Der skal være øgede faglige krav for at komme på hf. efter 9 klasse, og derfor er der ikke en kattelem her. Kattelemmen er, at du kan gå i 10 klasse, hvis du ikke kan leve op til kravene til hf efter 9. klasse,” siger Ellen Trane Nørby.

Med kattelem henviser ministeren til, at elever godt kan komme i gymnasiet eller på hf efter 10. klasse, selv om de til afgangseksamen ikke lever op til kravene i uddannelsesparathedsvurderingen.

Ifølge Gymnasieskolens oplysninger har der helt op til færdiggørelsen af lovforslaget om reformen, som er offentliggjort i dag, været uenighed om, hvad adgangskravet skal være for at komme på hf efter 9. klasse.

Alle partier er enige om, at eleverne skal leve op til uddannelsesparathedsvurderingen, som for hf betyder et gennemsnit af standpunktskarakterer på 4 i 8. og 9. klasse.

Men derefter var politikerne ganske enkelt uenige om, hvad de var blevet enige om til de afsluttende forhandlinger om gymnasiereformen.

Læs: Minister og rød blok i slagsmål om karakterkrav

Regeringen og de blå partier mente, at eleverne skulle have et karaktergennemsnit på 4 til folkeskolens afgangseksamen. SF, Radikale Venstre og Socialdemokratiet mente til gengæld, at aftalen var, at eleverne kunne nøjes med et gennemsnit på 2.

Hf efter 9. klasse har i forvejen været kontroversiel, og de røde partier har lige fra begyndelsen været modstandere af, at elever kunne gå direkte fra 9. klasse.

I lovforslaget står der, at eleverne for at komme på hf efter 9. klasse skal bekræfte det faglige niveau fra uddannelsesparathedsvurderingen til afgangseksamen. Det betyder et gennemsnit på 4.

“Der har været frygt for, at for fagligt svage eleverne ville begynde på hf efter 9. klasse, og derfor skal de faglige krav være større,” siger Ellen Trane Nørby.

Fire ugers høring
Lovforslaget er netop blevet sendt i høring. GL og mange andre aktører har nu fire uger til at komme med høringssvar.

I denne periode afholder GL blandt andet to medlemsmøder, hvor det er muligt at komme med input til høringssvarene.

Læs udkastet til lovforslaget

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra ordførerne fra SF og Socialdemokratiet.

Medlemsmøder om gymnasiereformen

GL afholder to medlemsmøder i september. Her kan lærerne komme med input og holdninger til det høringssvar, som GL skriver om gymnasiereformen.

Vejle, 15. september 16-18 Rosborg Gymnasium.

København, 20. september, 16-18, Zahles Gymnasium