Minister og rød blok i slagsmål om karakterkrav til hf
ellen_trane_04

Minister og rød blok i slagsmål om karakterkrav til hf

Elever skal have 4 til afgangseksamen for at komme på hf efter 9. klasse, fastslår undervisningsministeren. Socialdemokratiet: Det har vi aldrig aftalt

Den politiske strid om karakterkrav til hf efter 9. klasse er langt fra slut.

Over for gymnasieskolen.dk slår undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) fast, at elever skal have mindst 4 i karaktergennemsnit  til afgangseksamen for at komme i hf efter 9. klasse.

“Denne del af aftalen har været diskuteret mange gange, og der er slet ikke noget at være i tvivl om,” siger undervisningsminister Ellen Trane Nørby.

Den udmelding kommer dog som en stor overraskelse for Socialdemokraternes undervisningsordfører, Annette Lind.

“Vi var aldrig gået med til karakterkrav på 4 til afgangseksamen til nogle af ungdomsuddannelserne. Kravet er 2 til alle uddannelser,” siger Annette Lind.

Partier imod hf efter 9. klasse
Som gymnasieskolen.dk skrev tirsdag er flere politikere uenige om eller i tvivl om, hvad adgangskravene er for at komme på hf efter 9. klasse.

Læs: Politikere uenige om adgangskrav til hf

SF’s undervisningsordfører Jacob Mark holder ligesom Annette Lind fast i, at karakterkravet for at komme på hf efter 9. klasse er 02, også selv om Ellen Trane Nørby slår fast, at eleverne skal have 4 i karaktergennemsnit til afgangseksamen.

“Regeringen lagde fra begyndelsen op til, at man skal have adgang til hf fra 9. klasse. Det var flere partier imod. Dialogen har derfor været, at hvis man skulle tillade adgangen til hf fra 9. klasse, så skulle det ikke blive en let smutvej,” siger Ellen Trane Nørby.

Ifølge hende er hf efter 9. klasse tiltænkt målrettede unge, som vil være eksempelvis sygeplejerske eller lærer.

“Der er forskel på at komme fra 9. og 10 klasse i forhold til modenhed, og derfor skal den faglige ballast også være i orden, hvis du skal på hf efter 9. klasse,” siger Ellen Trane Nørby.

S afviser
Annette Lind siger, at socialdemokraterne fra begyndelsen var imod, at elever kunne komme på hf efter 9. klasse. Hun husker godt diskussionerne fra forhandlingerne, men afviser dog, at der blev aftalt skrappere krav for at komme på hf fra 9. klasse i forhold til fra 10. klasse.

Annette Lind understreger dog, at der skal laves en vejledning til loven.

“Den vejledning skal godkendes af forligskredsen, og vi har ikke godkendt et 4-tal til hf efter 9. klasse,” siger Annette Lind.

Både ministeren og rød blok er dog enige om, at eleverne skal have et gennemsnit på 4 af standpunktskaraktererne i deres uddannelsesparathedsvurdering for at komme på hf. De er også enige om, at fra 10. klasse skal eleverne derudover have 02 i gennemsnit i dansk og matematik ved afgangseksamen.

Striden handler kun om, hvad karakterniveauet skal være til afgangseksamen for at komme på hf efter 9. klasse.

Reglerne er stående vittighed
Den nye strid om hf efter 9. klasse kommer efter et forløb, hvor politikerne har diskuteret, hvordan reglerne for optagelse på gymnasiet skulle tolkes.

I medierne har det været en stående vittighed, at de, som kunne forklare reglerne, fik adgang til gymnasiet.

Ellen Trane Nørby, er det ikke et problem, at politikerne, efter de har indgået en aftale, diskuterer, hvad reglerne er?

“Sådan er det efter et politisk forlig. Man fremhæver forskellige politiske sejre. Nogle fremhæver kattelemmen for at komme på gymnasiet, mens andre fremhæver, at det kræver 5 i uddannelsesparathedsvurderingen at komme på gymnasiet.”

Ellen Trane Nørby afviser dog, at reglerne er uklare, eller at de bliver svære at forklare for elever og forældre.

“Reglerne er mindre firkantede, end dem regeringen lagde op til. Til gengæld bygger de nu mere på uddannelsesparathedsvurderingen og vejledning, og der bliver taget mere hensyn til elever, som af den ene eller anden grund ikke klarer sig så godt til eksamen. Jeg synes ikke, det er så svært at forstå,” siger ministeren.

Adgangskravet kort fortalt

For at komme i gymnasiet skal eleverne leve op til en uddannelsesparathedsvurdering i 8. og 9. klasse. Den kræver blandt andet et karaktergennemsnit på 5 i standpunktskarakterne.

For hf er kravet 4.

Derefter skal eleverne have mindst 02 i gennemsnit til afgangseksamen for at komme på gymnasiet.

Nu viser det sig, at politikerne ikke har samme opfattelse af, hvad reglerne er for at komme i hf direkte efter 9. klasse.