Artikel
Miljøvenligt gymnasium vil lokke lærere over i elbiler
image

Miljøvenligt gymnasium vil lokke lærere over i elbiler

Den første på Mariagerfjord Gymnasium, som skifter til elbil, vinder et halvt års forbrug af strøm fra skolens nye ladestander. Standeren er sat op på initiativ af en tidligere elev.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Det er som med hønen og ægget – hvad kommer først: Elbilen eller standeren til at forsyne batteriet med strøm?

På Mariagerfjord Gymnasium i Hobro er man ikke i tvivl. Skolens parkeringsplads er netop blevet udstyret med en ladestander i håb om, at det kan få lærere til at investere i miljøvenlige elbiler. Det gælder ikke mindst lærere, som kommer langsvejs fra.

”Vi har flere lærere, som kører sammen i ’Aarhus-busser’, og det kan være, at de skifter til elbiler, når de kan få ladet batteriet op, mens de underviser. Det er der allerede nogle, som taler om,” siger rektor Jette Engelbreth.

Idéen om en ladestander stammer fra skolens miljøråd.

”Der er ingen andre offentligt tilgængelige ladestandere i Hobro, så vi ville gerne se, om det kunne lade sig gøre at få én på skolen og på den måde sparke til lærerne. Hvis lærerne fra Aarhus kan få ladet bilen op på skolen, vil bilens rækkevidde ikke være noget problem,” siger initiativtager Stefan Pendlmayr, der sad i miljørådet, indtil han blev htx-student i sommer.

Interesse for elbiler
Miljørådet lavede en spørgeskemaundersøgelse blandt lærerne, og to svarede, at de kraftigt overvejer at anskaffe sig en elbil inden for et års tid, mens flere tænker på at gøre det på længere sigt.

Alligevel var rektor ikke umiddelbart med på idéen om at anskaffe en ladestander.

”Jeg sagde barskt nej i første omgang, fordi det koster 50-55.000 kroner at etablere den. Men vores driftsleder har fået vores hushåndværkere til at sponsere den, og vi må så håbe, at nogle bider på,” siger Jette Engelbreth.

Driftsleder Jan Larsson tændte på idéen, fordi gymnasiet i forvejen gør meget for at nedsætte CO2-udslippet.
Som det første gymnasium i landet fik Mariagerfjord Gymnasium således det grønne flag i 2010 for sin indsats med at være miljøbevidst. Gymnasiet har blandt andet anlæg til solvarme og solenergi, energibesparende belysning, vandbesparende armaturer, et miljøvenligt ventilationsanlæg og affaldssortering.

”Elstanderen giver endnu en mulighed for at nedsætte udslippet af CO2, og alle de håndværkere og leverandører, jeg talte med, var med på at sponsere den. Da jeg havde snakket med ti af dem, havde vi penge nok,” fortæller Jan Larsson.

Seriøse overvejelser om at skifte
Ladestanderen blev indviet med taler, pølser og rød snor før efterårsferien, og der var kø for at få en prøvetur i en elbil, som var udlånt af en lokal bilforhandler. Jette Engelbreth var en af de heldige.

”Det var en fabelagtig oplevelse. Elbilen var stor og lækker og helt lydløs, og den gled bare hen over asfalten. Den var dejlig at køre i.”

Trods begejstringen overvejer Jette Engelbreth ikke selv at købe en elbil.

”Jeg er så heldig at have en ødegård i Sverige, og der kan jeg ikke få ladet en bil op.”

Det gør Helle Ullmann Hansen til gengæld. Hun tager hver dag den 70 kilometer lange tur mellem Aarhus og Hobro for at undervise i biologi og naturgeografi.

”Vi er en gruppe lærere, som kører sammen, og vi snakker om at anskaffe en elbil. Vi følger med i, hvad der er på vej af elbiler, for vi har endnu ikke fundet en, som opfylder vores behov. Det siges, at en elbil typisk kører 150 kilometer på en opladning, men spørgsmålet er, om vi kan nå til Hobro, når vi er fire i bilen, kører på motorvej, og det er vinter. Det skal vi have fundet ud af,” siger hun.

Miljøhensyn vigtigere end præmien
Lærerne overvejer at lease en elbil, og de skal tage stilling til, om de skal danne en forening for at kunne gøre det sammen.

”Vi er også nødt til at lægge et budget, så vi skal have regnet på forbruget sammen med skolen, og vi skal aftale, hvem der skal have bilen med hjem. Vi mener det seriøst, men vi har travlt på jobbet, så det er lige med at få tid til at tale nærmere om det,” siger Helle Ullmann Hansen.

Rektor Jette Engelbreth har udloddet et halvt års strømforbrug til den første lærer eller elev, som skifter til en elbil. Præmien har en værdi på cirka 4.000 kroner alt efter bilens størrelse. Helle Ullmann Hansen tør ikke sige, om hun og hendes lærerkolleger fra Aarhus bliver de første, eller om de bliver overhalet indenom af en elev.
”Vi har et stort opland, så mange elever kommer i bil, og der kan være forældre, som køber en elbil før os. Det vil være en glædelig overraskelse, for det er miljøhensynet, der vægter mest for mig. Når man kører langt hver dag, spiller økonomien selvfølgelig en rolle, men jeg tænker mest på, at jeg er skyld i, at mange tons CO2 bliver udledt, og det kan ændres,” siger Helle Ullmann Hansen.

Benzin slipper op
Selv om Stefan Pendlmayr fødte idéen til ladestanderen, får han ikke selv glæde af den, da han blev student i sommer. Men det gør ikke noget.

”Hvis standeren kan få nogle til at købe elbil, har det været det hele værd. Råstofferne slipper op på et tidspunkt, så det er ikke holdbart at blive ved med at køre på benzin og diesel”.

Det koster cirka 45 kroner at lade en bil op på Mariagerfjord Gymnasium. Også bilister udefra kan købe en opladning fra standeren, som kan tage to biler ad gangen og dermed kan nå fire biler på en skoledag. Men gymnasiet kan hurtigt indfri et behov, der er dobbelt så stort, da man allerede har trukket kabel til en stander mere.

 

 

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater