Mette Frederiksen om besparelser: Vi skal bygge uddannelserne op igen
20190227_LHO 0476

Mette Frederiksen om besparelser: Vi skal bygge uddannelserne op igen

Besparelserne på uddannelse skal stoppes nu, lovede Mette Frederiksen og Morten Østergaard fra Socialdemokratiet og Radikale Venstre til “politisk topmøde” på gymnasium. De er dog ikke helt enige om satsningen på uddannelse i fremtiden.

Mette Frederiksen rullede ind på parkeringspladsen på Aalborghus Gymnasium i en stor rød bus med hendes eget portræt på siden.

Socialdemokratiets formand har for længst indledt valgkampen og hendes arbejde for at blive Danmarks næste statsminister.

Med valgkampe følger også valgløfter, og Mette Frederiksen havde taget et af dem med, da hun ankom til “politisk topmøde” i dag arrangeret i samarbejde mellem Aalborghus Gymnasium og Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).

“Det er komplet forkert, tudetosset og decideret dumt at spare på uddannelse, samtidig med at vi siger til unge, at de skal tage en uddannelse. Når vi kigger ud i fremtiden, så er det at have uddannelseskompetencer helt afgørende for at få et godt liv. Selvfølgelig skal vi ikke spare på uddannelse,” sagde Mette Frederiksen fra scenen i idrætshallen på Aalborghus Gymnasium.

Socialdemokratiets formand var på hjemmebane. Hun er student fra Aalborghus Gymnasium og vokset op i lokalområdet.

Formand for Radikale Venstre Morten Østergaard og formand for Socialdemokratiet Mette Frederiksen er enige om det meste, når det handler om uddannelse.

Radikale: En milliard ekstra til uddannelse
På scenen stod også formand for Radikale Venstre Morten Østergaard. Foran de omkring 1.000 gymnasieelever, som var ankommet fra en række skoler i hele regionen, lovede han også stop for besparelser på uddannelse.

“Det går godt på alle økonomiske parametre i Danmark blandt andet med lav ledighed. Når det er gode tider, så skal vi selvfølgelig bruge dem på at investere i uddannelse,” sagde Morten Østergaard og understregede, at Radikale Venstre vil investere en ekstra milliard kroner om året på uddannelse.

Siden omprioriteringsbidraget blev indført i 2016, er der blevet sparet to procent om året på uddannelse.

I år har de gymnasiale uddannelser næsten 1,4 milliarder kroner mindre på budgetterne sammenlignet med 2015.

Elever fra store dele af Nordjylland mødte op til politisk debatmøde på Aalborghus Gymnasium.

S: Ikke råd til alt
Mette Frederiksen sagde dog klokkeklart, at der ikke er råd til at “rulle besparelserne tilbage.”

“Vi skal prioritere mange ting, og vi har ikke penge til alt. I første omgang må vi sige stop for besparelser, og så må vi se på, hvordan vi kan tilføre flere penge, og hvordan vi skridt for skridt kan bygge uddannelserne op igen,” sagde hun.

Mette Frederiksen slog også fast, at Socialdemokratiet stadig vil prioritere i midlerne til uddannelse og unge.

“Jeg er Socialdemokrat. Og vi ønsker altid at bruge penge, der hvor behovet er størst. Der er stadig unge, som ikke får en uddannelse, og vi vil starte med at bruge penge på de unge, som har det svært,” sagde hun og pegede også på, at hun ønsker at styrke de mindre uddannelsessteder i udkantsområder, som ifølge hende er blevet særligt hårdt ramt af besparelserne.

Hun lagde heller ikke skjul på, at hun mener, at for få unge tager en faglært uddannelse, og hvis det står til hende må der gerne være lidt færre unge, som vælger gymnasiet i stedet for en erhvervsuddannelse.

“I de senere år har der været uddannelsessnobberi i forhold til gymnasier. Det ender alligevel med, at flere med en gymnasieuddannelse tager en erhvervsuddannelse bagefter,” sagde Mette Frederiksen.

Forkert at tale om snobberi
Selvom Radikale Venstre og Socialdemokratiet er enige om det meste i forhold til uddannelse, er der dog alligevel nuancer. Det kunne man bland andet høre på Morten Østergaards reaktion på udtrykket “uddannelsessnobberi.”

“Vi har brug for flere faglærte, og der er mange erhvervsskoler, som der er slidt ned, og som har brug for et løft. Men det skal ikke finansieres ved forringelserne af gymnasierne. Derfor er jeg også bekymret over, at man taler om uddannelsessnobberi i forhold til gymnasiet. Vi skal i stedet bekymre os om de unge, som ikke får en uddannelse,” sagde Morten Østergaard.

Morten Østergaard ønsker at bruge en milliard kroner ekstra om året på uddannelse.