Mentorer hjalp elever gennem krise
Mentorordning pigerne

Mentorer hjalp elever gennem krise

Trods alvorlig sygdom i familien og personlige problemer har Mischa og Anne formået at holde fast i skolen. De går begge på Viby Gymnasium og HF, hvor skolens mentorordning har hjulpet dem.

18-årige Anne og Mischa har oplevet, hvordan udfordringer i privatlivet har taget næsten alt fokus fra skolen – gjort det svært at overskue at komme op om morgnen og få lavet lektier og koncentrere sig.
De to piger er blandt omkring 60 elever fra Viby Gymnasium og HF, der har fået en lærer fra skolen tilknyttet som mentor.

Skolen gled i baggrunden
Det sidste halve år af 1.g var Anne sygemeldt med personlige problemer, og hun havde svært ved at overskue skolen. Samtidig stillede hun meget store krav til sin egen indsats.

”Jeg kan rigtig godt lide at gå i skole og havde også en rigtig god klasse. Men min sygdom udviklede sig, så jeg mistede mit fokus på skolen, men havde stadig en masse krav. Jeg var for opsat på at gøre al ting allerbedst. Det var lidt problematisk,” fortæller hun.

Med vejledning fra sin mentor besluttede Anne at starte forfra og begyndte derfor sidste år i en ny 1.hf-klasse. Uden den beslutning ville hun nok have haft det endnu værre i dag, mener hun.

For godt et år siden fik Mischas bror en hjerneblødning og var indlagt i en måned på en neurokirurgisk afdeling.

”Det var et kaos at skulle op på hospitalet efter skole. Jeg var ikke så tilstedeværende i selve perioden. I 3.g, efter min bror er kommet tilbage i skolen, har jeg oplevet at miste koncentrationen og få stress,” siger Mischa, der gik i 2.g, da broderen blev syg.

Mere struktur og bedre karakterer
Idéen med Viby Gymnasium og HF’s mentorordning er, at mentoren skal fungere som en professionel ven, der lytter til eleverne og hjælper dem med at finde koncentration og motivation.

Mischa har blandt andet fået hjælp til at strukturere sin tid, så opgaverne i skolen er blevet mere overskuelige.

”Under den større skriftlige opgave i 3.g satte min mentor sig sammen med mig og lavede en plan for, hvordan jeg skulle strukturere min dag, og hvad jeg skulle prioritere først,” fortæller Mischa.

For at bevare motivationen har hun sammen med sin mentor også lavet en plan for, hvilke karakterer hun vil stile efter.

”Vi har lavet et lille skema med en kolonne med de karakter, jeg har og en kolonne med de karakterer, jeg godt kunne tænke mig. Og en liste over, hvad jeg skal prioritere for at opnå de karakterer. Det giver en klar motivation ikke bare at kæmpe for sig selv, men også for en anden person, jeg har lavet en aftale med,” siger Mischa, der ved hjælp af sin plan blandt andet er gået fra 02 til 7 i skriftlig musik.

Hun regner med, at hun også ville have fuldført gymnasiet uden en mentor, men ikke med samme resultat.

Er glad for skolen igen
Annes mentor har hjulpet hende med at planlægge skolegangen og få mere realistiske forventninger og krav til sig selv.

”Min mentor har hjulpet til, at jeg ikke bliver overbelastet, og at jeg tror på, at det, jeg laver i skolen, er godt nok. Vi har blandt andet talt om, hvordan jeg skal kapere det, hvis det bliver for meget. Jeg er glad for at gå i skole nu igen, men hvis jeg hænger med hovedet en dag, så kan jeg skrive til mentor og få snakket om det,” siger Anne, der i dag er kommet sig over sin sygdom.

Hun vil gerne fortsætte med mentorordningen skoleåret ud, men overvejer at ”stå på egne ben” til næste år.

Mentorordning på Viby Gymnasium og HF

• Det er frivilligt, om du som lærer vil være mentor.
  • Mentorerne får bevilliget timer til opgaven.
  • Nye mentorer kommer på et internt kursus.
  • Der afholdes årligt to møder for alle mentorer på skolen.
  • Mentorerne har et samtaleforum på skolens interne it-system.
  • Mentorerne har kontakt til mentees’ lærer.
  • Skolen tilbyder kurser til mentorerne efter behov, eksempelvis viden om diagnoser fra en psykolog.

Mentorrollen på Viby Gymnasium og HF

• Mentor har ”fælles tavshedpligt”, dvs. at de kan tale med studievejlederen, ledelsen og en mentorkollega om menteen.
  • Der forelægger igen skriftlig kontrakt mellem mentor og mentee. Kontrakten eller rammerne for mødet bliver aftalt mundtligt fra gang til gang.
  • Samtaler mellem mentor og mentee foregår altid på skolen.
  • Mentor er en professionel ven og må være sin rolle bevidst over for mentee.