Artikel
Manglende regler skaber splid på lærerværelset
No image

Manglende regler skaber splid på lærerværelset

Som leder er det ens opgave at definere grænserne for arbejde – også i forhold til tidsregistrering. På de gymnasier, hvor det ikke er sket, er der stor risiko for uenighed og dårlig stemning blandt lærerne, vurderer ledelsesforsker.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Diskussioner og splid i lærer­kollegiet. 
Det bliver resultatet på mange gymnasier, når rektorerne ikke har lavet retningslinjer for, hvad lærerne skal tælle med – og ikke tælle med – når de opgør deres arbejdstid. 
Det forudser ledelsesforsker Helle Hein. 
”En del lærere vil arbejde som hidtil og registrere deres timer ud fra et skøn. Andre vil registrere alt ned til mindste detalje for at være sikre på, at de ikke bliver snydt. Pludselig bliver det tydeligt, at der er stor forskel på lærernes forhold til deres arbejde, og det skaber let splid i et lærerkollegium,” siger Helle Hein, der er cand.merc., ph.d. og tilknyttet Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på Copenhagen Business School. 
Det er en del af den nye overenskomst, der trådte i kraft 1. august, at lærerne løbende skal registrere deres arbejdstid.

Mere nøjeregnende 
Med den nye overenskomst ønskede lederne blandt andet at slippe af med timetælleri og nøjeregnende lærere. Men resultatet bliver det modsatte, mener Helle Hein. 
Hun har i flere år forsket i ledelse af kreative og højtspecialiserede medarbejdere som eksempelvis gymnasielærere. 
”En del af lærerne vil blive meget mere nøjeregnende, end de var før. For nu begynder de at blive bevidste om, hvornår de arbejder. Nogle vil sige fra over for arbejdsopgaver, som de tidligere ville have sagt ja til. Også det kan skabe splid,” siger Helle Hein.

Ledelsens ansvar 
Det er ledelsens ansvar, at lærerne registrerer deres arbejdstid. Derfor er det også ledelsens ansvar at tage dialogen med lærerne og udstikke klare regler for, hvad der er arbejde, og hvad der ikke er arbejde, fastslår ledelsesforskeren. 
”Med til opgaven at lede og fordele arbejdet er også at definere grænserne for arbejde,” siger Helle Hein. 
Hun understreger, at det ikke er nok, at rektorerne sender en mail til lærerne om, at de er åbne for spørgsmål i forhold til tidsregistrering. Ledelsen er nødt til at tage en snak med lærerne.  
”Den mistillid, som mange lærere følte, at de blev mødt med fra det politiske niveau i foråret, kan blive overført som mistillid til ledelsen. Derfor er face to face-møder vigtige. Man skaber ikke tillid per e-mail,” siger Helle Hein.  

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater