Mænd dominerer rektorkontorerne
shutterstock_116228998

Mænd dominerer rektorkontorerne

Der er langt mellem kvinderne på gymnasiernes chefgange. 7 ud af 10 rektorer er mænd. Det gør ikke noget, siger Gymnasiernes Bestyrelsesforening

Selvom der er et flertal af kvinder blandt både elever og undervisere på gymnasierne, fylder de ikke meget på rektorkontorerne. Det er nemlig kun 29 procent af landets gymnasierektorer, der er kvinder. Det viser en optælling af landets stx- og hf-rektorer, som Gymnasieskolen har foretaget.

"Det er ikke så overraskende. Selvom der er flere kvindelige ledere og chefer i de øverste ledelseslag i den offentlige sektor end i det private erhvervsliv, så er andelen af kvindelige ledere i det offentlige relativt lav," siger Christina Fiig, der er lektor i køn og Europastudier på Aarhus Universitet.

Hun fortæller samtidig, at der ikke kan peges på én forklaring på, hvorfor kønsfordelingen er så skæv.

”Der er flere teorier om skævheden. En er, at kvinder ikke i samme grad kan eller vil nedprioritere familielivet for at tage en krævende lederstilling, fordi de løfter en stor andel af opgaverne i hjemmet og familien. En anden er teorien om selve rekrutteringen, som peger på, at folk, der skal ansætte, kan have en tendens til at vælge kandidater med en profil, der minder om deres egen,” siger Christina Fiig, som nævner, at der inden for kønsforskningen også er en teori om, at andelen af kvindelige og mandlige chefer vil udjævne sig over de kommende årtier, når ældre generationer går på pension.

Rektor: Det lyder da godt
Det er gymnasiernes bestyrelser, der ansætter rektorerne. I Gymnasiernes Bestyrelsesforening er bestyrelsesmedlem Jan Bendix glad for at høre, at 3 ud af 10 rektorer er kvinder.

”Det glæder mig sådan set. Det er flere, end der generelt er på lederposter andre steder i samfundet. Det er min fornemmelse, at der overordnet set bliver ansat flere og flere kvindelige rektorer. Jeg tror, det er i vækst,” siger han.

Jan Bendix er selv bestyrelsesformand på Struer Gymnasium, der har en mandlig rektor. Han mener ikke, at Gymnasiernes Bestyrelsesforening skal forsøge at få flere kvinder ansat som rektorer.

”Det er noget, der må afgøres ude på gymnasierne. Jeg synes, det er vigtigt, at ansættelsen sker efter kvalifikationer, erfaringer og kompetencer, ikke køn. Det gør ingen forskel, om det er mandlige eller kvindelige rektorer, og det er ikke en diskussion, der fylder noget hos os,” afslutter han.

Kvindelige rektorer

Andelen af kvinder på gymnasiale uddannelser:
Undervisere: 53 procent
Elever: 60 procent
Rektorer: 29 procent

Gymnasieskolen har gennemgået alle 155 medlemmer af Gymnasieskolernes Rektorforening. Af dem er 110 mænd, 45 er kvinder. Statistikken for underviserne bygger på GL's medlemsskare og dækker derfor også undervisere på htx og hhx.