Lovændring skal få flere til at vælge matematik B
christine Antorini

Lovændring skal få flere til at vælge matematik B

Et nyt lovforslag skal få flere elever til at vælge matematik B i gymnasiet. I dag tager mange suppleringskursus i faget for at komme ind på en videregående uddannelse.

Mange unge må efter studentereksamen tage suppleringskurser i matematik B for at komme ind på en videregående uddannelse.

Derfor fremsætter undervisningsminister Christine Antorini (S) snart et lovforslag, som skal få flere gymnasieelever i stx til at vælge matematik B.

Gymnasieskolen.dk har læst lovforslaget, som vil give eleverne en bedre og smidigere mulighed for at vælge matematik B.

Det foreslås, at eleverne kan vælge at tage matematik på B-niveau i stedet for et af de naturvidenskabelige fag på B-niveau, der i dag er krav om.

Flere valg
Som det er i dag, kan elever med tre fremmedsprog få lov til at vælge matematik B i stedet for et naturvidenskabeligt fag på B niveau – for eksempel biologi B eller naturgeografi B. Fremover skal eleverne have den mulighed, selv om de ikke har tre eller flere fremmedsprog.

Ministeriet skriver i lovforslaget, at ændringen logisk set vil medføre, at færre elever vil vælge et naturvidenskabeligt fag på B-niveau. Forventningen er, at det især vil få betydning for biologi og naturgeografi.

Færre sprog
Ministeriet forventer derudover, at der vil være færre elever på stx, som vælger tre fremmedsprog – ifølge ministeriet, er et bud, at det især vil betyde, at færre elever vælger latin på C-niveau.

Det har længe været anset som et problem, at studenter skal tage gymnasiale suppleringskurser (GSK) for at komme ind på en videregående uddannelse. I 2011 havde de gymnasiale suppleringskurser over 11.000 kursister. Det er dog ikke alle dem, som tager kurser for at forbedre deres studentereksamen.

Ministeriet anslår, at en ud af otte stx-elever, som går på et suppleringskursus, tager matematik B.

Matematiklærere tilfredse
Formand for Matematiklærerforeningen Morten Olesen mener, lovforslaget er fornuftigt.

”Det er godt, at flere elever får yderligere muligheder for at vælge matematik B. Ambitionen om, at flere skal kunne optages på en videregående uddannelse efter gymnasiet, kan ingen være imod,” siger Morten Olesen.

Han er glad for, at loven ikke gør matematik B obligatorisk, men at det kun handler om at give nemmere adgang til at vælge faget.

”Der er nogle elever, som ikke magter faget på B-niveau. Hvis de ikke er klar til det på det tidspunkt i livet, kommer der ikke noget godt ud af at tvinge dem til at vælge faget,” siger han.

Han underviser selv på gymnasiale suppleringskurser.

”I matematik er komplekse problemstillinger kompakt formuleret. Faget kræver en modenhed og en vedholdenhed, som ikke alle elever har i 1. og 2. g, men som ofte opnås lidt senere i livet,” siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra børne- og undervisningsminister Christine Antorini.