Lemvig Gymnasium laver også lokalaftale
shutterstock_128351045

Lemvig Gymnasium laver også lokalaftale

Rektor på Lemvig Gymnasium går imod Moderniseringsstyrelsens anbefalinger og laver en lokal aftale. Men aftalen betyder, at lærerne skal løbe lidt stærkere.

Endnu et gymnasium har indgået en aftale om en fast akkord, som i grove træk minder om den gamle aftale.

Rektor på Lemvig Gymnasium Lars Ebbensgaard mener, det er klogt, at der er den samme forberedelsesfaktor til alle fag og for alle lærere, og blandt andet derfor har han været med til at indgå en ”helhedsaftale” med en fast akkord.

”Den nye overenskomst giver større frihed til rektorerne. Jeg vælger at lave en aftale med lærerne, fordi jeg mener, det er det bedste. Det er vigtigt at have lærerne med os, og jeg mener, at tidsregistrering er umoderne og ødelæggende for lærergerningen,” siger Lars Ebbensgaard.

Som Gymnasieskolen.dk skrev i sidste uge er flere fynske gymnasier på vej med lokale aftaler istedet for tidsregistrering, og nu melder Lemvig Gymnasium sig også på banen med en aftale.

Læs Fynsk Rektor: En lokalaftale er det bedste

Faste rammer
Lars Ebbensgaard mener, det er godt med faste rammer omkring gymnasierne, og ifølge ham er der en fare for, at den nye overenskomst vil skabe stor forskel mellem skolerne i Danmark.

”Med den nye overenskomst er der skabt frihed til, at skoler kan differentiere mellem forberedelse til fag og mellem lærere, faren er, at det kan give store forskelle fra skole til skole. Jeg er tilhænger af, at vi har en national studentereksamen, som er ens alle steder i landet,” siger Lars Ebbensgaard.

Med aftalen går han imod Moderniseringsstyrelsen og Gymnasieskolernes Rektorforening, som anbefaler, at skolerne ikke laver lokale aftaler.

”Der er jo ingen grund til, at alle gør det samme. Med overenskomsten er der skabt et større ledelsesrum, men jeg har aldrig haft brug for et større ledelsesrum, end det jeg har i forvejen,” siger Lars Ebbensgaard.

Lærere er glade
Tillidsrepræsentant på Lemvig Gymnasium Ole Dalsgaard Nielsen forklarer, at det havde stor prioritet for lærerne at få en lokal aftale.

”Kollegerne blev hurtigt enige om, at en aftale var bedre end tidsregistrering. De var bange for, at der ikke ville blive sat nok tid af til opgaverne i et system med tidsregistrering,” siger tillidsrepræsentanten.

Han nævner også, at lærerne var bange for, at det kunne skabe splid, hvis nogle fik flere opgaver end andre.

”Vi har et fantastisk arbejdsklima, og det vil vi ikke ødelægge,” siger Ole Dalsgaard.

Lavere faktor
Selv om meget bliver, som det plejer at være i Lemvig, så vil lærerne også mærke forandringer efter sommerferien.

Hvor der før var en faktor 2,66 til én undervisningstime, hedder den efter sommerferien faktor 2,52. Det kan i praksis for eksempel betyde, at en lærer skal undervise omkring 20 timer mere om året.

På papiret kan det se ud som om, at det har været prisen for at lave en lokal aftale, men sådan er det ikke følge rektor Lars Ebbensgaard.  Effektiviseringerne skyldes, at skolen vil hente de løntillæg hjem, som lærerne fik ved overenskomsten.

”Vi har ikke effektiviseret på forhånd, vi bruger vores penge på undervisning,” siger han.

Er det rimeligt, at lærerne selv skal finansiere lønstigningerne, når gymnasierne har en god økonomi?

”I modsætning til nogle gymnasier, som har 10 millioner kroner i overskud, så har vi næsten ikke noget overskud,” siger Lars Ebbensgaard.

Ole Dalsgaard Nielsen så gerne, at lærerne kunne bevare den samme akkord, men han siger samtidig, at lærerne er tilfredse med, at der er blevet lavet en aftale, så de ved, hvad de skal forholde sig til efter sommerferien.