”Det føles som et angreb på faget, og mange lærere er både kede af det, frustrerede og vrede.”
Formand for Klassikerforeningen Anders Klarskov Kristensen er klar i mælet. Han og mange andre oldtidskundskabslærere rundt omkring på landets gymnasier er lige nu oprørte over børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), der har lanceret den nye epx-uddannelse, som dér, hvor man kan slippe for at få oldtidskundskab.
”Hvorfor forsøger man at sælge en ny uddannelse ved at slå på, hvad den ikke indeholder? Det er dybt besynderligt. Epx bliver sikkert en glimrende uddannelse, men så sælg den dog på, hvad den er, og hvad det konkrete indhold i fagene bliver,” siger Anders Klarskov Kristensen.
Klassikerforeningen er den faglige forening for landets gymnasielærere i oldtidskundskab, latin og græsk.
Anders Klarskov Kristensen fortæller, at ministerens formuleringer har affødt mange vrede indlæg blandt oldtidskundskabslærere på de sociale medier.
”Vi undrer os også over, at ministeren hiver vores fag frem som noget, man ’gerne vil væk fra’. Oldtidskundskab er faktisk ret populært, og vi har mange engagerede elever,” siger Anders Klarskov Kristensen.
Hvordan kan man vide, at et fag ikke er noget for en, når man ikke har haft det?
Regeringens ambition er, at 30 til 40 procent af en ungdomsårgang i fremtiden skal tage den nye ungdomsuddannelse. Det kræver, at markant færre går på det almene gymnasium. Regeringen ønsker desuden at hæve det nuværende karakterkrav til de treårige gymnasiale uddannelser fra 5 til 6 og foreslår, at karakterkravet til epx skal være 02.
Glade for faget
I pressemeddelelsen om epx fra Børne- og Undervisningsministeriet er Mattias Tesfaye citeret for, at den nye professions- og erhvervsrettede gymnasieuddannelse ”bliver uden oldtidskundskab og kemi på højt niveau”. Samme citat står på første side i selve reformudspillet, der bærer titlen Flere i gymnasiet.
På de sociale medier har Mattias Tesfaye reklameret for epx. Her har han brugt vendingen ”til dig, der ikke elsker integralregning og oldtidskundskab”. Det samme har statsminister Mette Frederiksen (S) gjort. Og i Deadline på DR har Tesfaye tidligere udtalt, at hans ambition er, at epx vil tiltrække ”masser af både piger og drenge med høje karakterer, der siger, at det med oldtidskundskab, det er ikke mig”.
”Men hvordan kan man vide, at et fag ikke er noget for en, når man ikke har haft det? Hvem elsker oldtidskundskab, inden de er begyndt i gymnasiet? Det er jo et nyt fag, eleverne først skal lære at kende,” siger Anders Klarskov Kristensen.
Jeg bliver provokeret. Han er altså også min minister.
Hvert år ser han, hvordan en del elevers fordomme om faget bliver forvandlet til begejstring.
”Landets oldtidskundskabslærere knokler for at lave spændende undervisning og for at udvikle faget, så det er aktuelt og vedkommende for eleverne – og det lykkes. Jeg oplever, at eleverne altid bliver glade for faget og kan se relevansen af det.”
”Faget giver nogle spændende perspektiver på, hvorfor vores kultur, levemåde og værdier ser ud, som de gør i dag. Skal vi forstå os selv, er vi nødt til at forstå, hvor vi stammer fra.”
“Han svigter”
Ann Bolbjerg Øe er en af de lærere, der er fortørnet over, at Tesfaye trækker oldtidskundskab ind i sit reklamefremstød for epx.
”Jeg bliver provokeret. Han er altså også min minister, men lige nu føler jeg, at han svigter mig og mine fagkolleger,” siger Ann Bolbjerg Øe, der underviser i oldtidskundskab, historie og latin på Sankt Annæ Gymnasium.
Hun kalder det ”tarveligt”, at oldtidskundskab bliver gjort til et fag, som det tilsyneladende handler om at slippe for.
”Det bidrager til den forkerte diskurs, der desværre er om vores fag, at det er virkelighedsfjernt og lettere ubrugeligt. Sandheden er, at faget faktisk fanger eleverne. De synes, det er meningsfuldt, og hvert år har jeg mange, der vil skrive SRP i oldtidskundskab, fortæller Ann Bolbjerg Øe.
Det handler hverken om promovering af epx eller om oldtidskundskab som sådan.
Hun ser faget som en helt central del af den almendannelse, som gymnasiet skal give eleverne.
”Oldtidskundskab er enormt vigtigt for, at eleverne forstår den kultur, de er en del, og kan reflektere over deres egen væren i verden. De møder jo både politik, litteratur, filosofi og religionssyn. Og de gamle tekster, vi læser, repræsenterer en ’god anderledeshed’, der bidrager til elevernes refleksion og studieparathed.”
Hun understreger, at hun kan se mange gode ting i den nye epx-uddannelse.
”Det burde være muligt at fremhæve kvaliteterne ved epx uden at nedgøre fag på stx,” siger Ann Bolbjerg Øe.
Minister: Handler ikke om faget som sådan
Gymnasieskolen har bedt Mattias Tesfaye om at forholde sig kritikken. I en mail skriver ministeren:
”Når jeg har nævnt, at kommende elever på epx ikke skal have oldtidskundskab, så handler det hverken om promovering af epx eller om oldtidskundskab som sådan. Det handler om at give et billede af, at epx bliver en gymnasial uddannelse, som giver eleverne praktiske fagligheder inden for velfærd, håndværk eller noget helt tredje.”
”Oldtidskundskab, som der stadig vil blive undervist i på stx, er et fag, der giver os viden om det Europa, vi kender. Det er vores rødder. Og hvis der er en ting, jeg er bekymret for i vores moderne tid, så er det rodløshed. At vi glemmer, hvor vi kommer fra. Derfor er det enormt vigtigt også at kunne tilbyde vores unge.”
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode