Lærere glæder sig til gruppeeksamen

Lærere glæder sig til gruppeeksamen

Gruppeeksamen er tilbage fra næste skoleår. De, der før har benyttet den, glæder sig til at kunne gøre de igen. Andre håber, at flere fag får mulighed for gruppeeksamen på sigt.

Drama var et af de fag, der før reformen eksaminerede elever i grupper. Ifølge formand for Dramatiklærerforeningen Kirsten Søgaard Nevers var gruppeeksamen en meget velfungerende eksamensform.

”Jeg har savnet gruppeeksamen siden reformen, så jeg er meget begejstret for, at muligheden kommer igen,” siger hun til Gymnasieskolen.dk.

Kirsten Søgaard Nevers mener, det er meget mere logisk, at eleverne går samlet til eksamen, når de har arbejdet sammen om eksamensprojektet. Men hun synes samtidig, det er fornuftigt, at der stadig er mulighed for at eksaminere eleverne enkeltvis.

”Der er sommetider elever, der kører på frihjul hos kammeraterne. Dem kan det være en god idé at pille ud af gruppen og eksaminere på egen hånd for at teste, hvor meget de faktisk har lært,” siger hun.

Kirsten Søgaard Nevers forklarer, at gruppeeksamen giver eleverne meget bedre muligheder for at vise alt det, de kan, fordi de har mulighed for at supplere hinanden. Det giver en bedre refleksion og analyse af processen, mener hun.

Oplagt i AT

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) er ikke afvisende overfor flere gruppeeksamener. Hun henviser til møder i efteråret, hvor hun sammen med gymnasiesektoren vil kigge nærmere på mulighederne.

”Her kan vi for eksempel drøfte muligheden for gruppeeksamen i almen studieforberedelse,” siger hun til Gymnasieskolen.dk.

Det er ikke første gang, hun lufter muligheden for gruppeeksamen i netop almen studieforberedelse (AT). Biologi er et af de fag, der ofte indgår i AT, og en eventuel mulighed for gruppeeksamen bliver mødt med åbne arme af formanden for Danske Biologer, Svend Erik Nielsen.

”Det vil være helt oplagt med muligheden for gruppeeksamen i AT,” siger Svend Erik Nielsen, der til daglig underviser på Frederiksborg Gymnasium og HF.

Han har selv haft fem elever til AT eksamen i år og kunne godt have ønsket sig, at det var foregået i grupper.

”Når nu flere elever har arbejdet med det samme emne, vil det være oplagt at eksaminere dem i grupper. Specielt den eksperimentelle del af eksamen er yderst velegnet til grupper. Det giver eleverne mulighed for at vise, de er handlingsorienterede på en helt anden måde,” siger Svend Erik Nielsen.

Både Svend Erik Nielsen og Kirsten Søgaard Nevers fremhæver, at gruppeeksamen er mere handlings- og projektorienteret end den individuelle eksamination. Det er helt i tråd med ambitionen i Ministeriet for Børn og Undervisning om at skabe prøve- og eksamensformer, der er så virkelighedsnære, som muligt.