Artikel
Lærere for kunstneriske fag er glade – bliver en del af epx
IMG_2580-scaled-aspect-ratio-348-234

Musik og kunstneriske fag bliver specifikt nævnt i kommissorium for ekspertgruppen for indhold på epx. Formand for Musiklærerforeningen Jeppe Nilaus Larsen mener, musik er et oplagt fag også på epx.

Lærere for kunstneriske fag er glade – bliver en del af epx

Musik og andre kunstneriske fag skal være del af epx. Det viser kommisoriet for ekspertgruppen for epx. Vi har meget at bidrage med, siger lærerne.

Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Privat

Eleverne på epx skal også have muligheden for at øve samspil, male værker og udfolde sig på andre måder i kunstneriske fag.

Den nedsatte ekspertgruppe for epx skal blandt mange bundne opgaver også forholde sig til, hvordan eleverne kan få tilbudt kunstneriske fag, herunder for eksempel musik, som det er formuleret i kommissoriet for ekspertgruppen.

Arbejdet med indhold for epx går i gang

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfay (S) har nedsat en ekspertgruppe for indhold på epx.
Gruppen skal blandt andet give anbefalinger til uddannelsens identitet, indhold og struktur.

Læs kommissorium for ekspertgruppen her.

De faglige foreninger for de kunstneriske fag har været bekymrede for, om deres fag skulle forsvinde fra fagrækken for den nye uddannelse, og derfor er glæden også stor blandt lærerne.

”Epx skal være en praksisnær uddannelse, har ministeren sagt, og derfor er musik et oplagt fag. I musik hænger teori og praksis sammen. Musik er et almendannende fag, som træner, at man indgår i samarbejdsrelationer og øver sin kreativitet,” siger forperson for Gymnasieskolernes Musiklærerforening Jeppe Nilaus Larsen.

Elever synger sammen
Han mener, at musikken som fag også kan være med til at skabe en fælles kultur på de nye institutioner, hvor eksempelvis epx og stx kommer til at ligge side om side.

”Det kan være, at man synger sammen på skolen, eller at elever på tværs af klasser mødes og spiller i musiklokalet efter skole,” siger Jeppe Nilaus Larsen, som nævner, at elever fra epx og stx endda kan have musikundervisning sammen på valghold.

I folkeskolen mangler der lærere med en musikfaglig uddannelse, og derfor er musik helt nødvendigt på epx.
Jeppe Nilaus Larsen, forperson
Gymnasieskolernes Musiklærerforening

Epx vil være den primære uddannelse til at levere studerende til professionsuddannelserne, og set i det lys, mener Jeppe Nilaus Larsen, at musik og andre kreative fag er helt essentielle på epx.

”I folkeskolen mangler der lærere med en musikfaglig uddannelse, og derfor er musik helt nødvendigt på epx, hvis vi ikke skal bryde fødekæden til faget musik,” siger han.

Billedkunst er også oplagt på epx
Underviserne i billedkunst, design og design og arkitektur mener også, der tegner sig en lysere fremtid for fagene, nu hvor de kunstneriske fag er skrevet ind i kommissoriet.

”Vi har været bekymrede for, om politikerne ville have blik for de kunstneriske fag på epx, så derfor er det glædeligt nyt, at fagene nu nævnes som en del af uddannelsen, siger konstitueret forperson for Billedkunst -og designlærerforeningen Ane Charlotte Skou Sølvsten.

Selvom hun og andre lærere har været bekymrede for, om de kunstneriske fag ville blive glemt, så anser hun det samtidig som meget oplagte fag på epx.

”Nogle af de ord, jeg har hørt, Mattias Tesfaye bruge i tilknytning til epx, er praksisfaglighed, anvendelsesorienteret undervisning, innovation og handlingskompetence, og det er meget af det, billedkunst, design og design og arkitektur bidrager med, ” siger Ane Charlotte Skou Sølvsten.

Problemløsende og kreativ
Hun peger på, at faget både er almendannende og samtidig også bidrager med konkrete væsentlige kompetencer, som elever kan bruge på videregående uddannelser og på arbejdsmarkedet.

”Eleverne lærer at arbejde med innovative processer og at være kreativt skabende. De tilgår problematikker og arbejder problemløsende, og det er supervigtige kompetencer, lige meget hvad man kommer til at lave senere,” siger Ane Charlotte Skou Sølvsten.

”Samtidig er det almendannende fag. Med et fag som billedkunst lærer eleverne et andet fagsprog, og det at være almendannet handler netop om at mestre flere sprog,” siger Ane Charlotte Skou Sølvsten.

Medierne spiller afgørende rolle
Det er både oplagt og glædeligt, at de kunstneriske fag skal drøftes, når ekspertgruppen skal arbejde med udspil til indholdet på epx, mener formand for Medielærerforeningen Niklas Boel Kristensen.

”Mediefag har masser af erfaringer med at arbejde og undervise praksisorienteret, hvor stoffet er nærværende og konkret. Dette flugter godt med den didaktiske retning, der er udstukket, og vi mener, at mediefag kan give eleverne nogle helt centrale værktøjer til at både forstå og skabe medieproduktioner, der er relevante for de forskellige profiler og linjer på epx,” siger han.

Han mener også, at faget kan have en afgørende betydning for eleverne på epx.

”Vi skal ikke efterlade de unge alene med deres smartphone i en tid, hvor medieforbruget er stigende, og ungdomslivet er uløseligt forbundet med medier. I stedet for skal vi med mediefag komme deres medieverden i møde og give dem muligheder for at navigere i virvaret af trends, misinformation og influencere, så de også selv bliver i stand til at finde og udtrykke deres egen mediestemme,” siger Niklas Boel Kristensen.

Det vil være oplagt at arbejde med dilemma- og rollespil, samarbejdsøvelser, personlig gennemslagskraft og kropssprog.
Marlene Ballebye, forperson
Dramatiklærerforeningen

Dramatik ind på scenen på epx
Dramatiklærerne mener også, at deres fag kan bidrage til den nye epx-uddannelse.

”Det vil være oplagt at arbejde med dilemma- og rollespil, samarbejdsøvelser, personlig gennemslagskraft, kropssprog og det kommunikative i faget,” siger forperson for Dramatiklærerforeningen Marlene Ballebye.

Hun peger dog på, at en læreplan for dramatik for epx skal være ny og ikke blot en kopi af læreplanen for stx/hf.

”Epx-læreplanen kunne være endnu mere praksisnær – en ”dramatik light” uden det klassisk dannende og meget teoretiske, som vi har på stx,” siger Marlene Ballebye, som understreger, at lærerne er glade for den del af faget på stx og hf.

Hun peger på, at lærere har erfaringer med workshops i dramatik på hhx og eux, hvor der er fokus på kompetencer inden for skuespiltræning, som eleverne kan bruge også uden for en teaterscene.

Deadline 1. december
Ekspertgruppen for indhold på epx skal senest 1. december aflevere sin afsluttende rapport om blandt andet uddannelsens indhold og fagrække.

Formand for ekspertgruppen og rektor på Next Vestskoven Gymnasium Trine Ladekarl Nellemann ønsker ikke at kommentere artiklen.

 

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater