Lærerduo i Ordrup: Vi udnytter hinandens styrker
No image

Lærerduo i Ordrup: Vi udnytter hinandens styrker

Fysiklærerne Eva Spliid og Susanne Andersen har et tæt samarbejde. De finder på nye faglige forløb sammen og lytter til hinandens problemer. Det gør mange lærere, viser ny undersøgelse.

Mere end 8 ud af 10 gymnasielærere synes, at de har et godt samarbejde med deres kolleger.

Det viser en ny undersøgelse fra Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), som mere end 1.100 lærere har deltaget i.

Det kan Eva Spliid og Susanne Andersen nikke genkendende til. De to fysiklærere på Ordrup Gymnasium arbejder tæt sammen – især om nye undervisningsforløb til fysik B, som de begge har et hold i.

”Vi inspirerer hinanden. Det vælter ud med sjove idéer og input, så snart vi sætter os sammen,” siger de to lærere i munden på hinanden.

Målinger i svømmehallen
De har netop samarbejdet om et forløb om ’svømmehals-fysik’. Eleverne skulle blandt andet måle på opdrift og tryk i en væskesøjle, og derfor mundede forløbet ud i en tur i svømmehallen.

”Man kan godt lave målingerne i et laboratorium, men det bliver sjovere for eleverne, når de selv skal hoppe i vandet med en trykslange og dykke helt ned på bunden af springbassinet. Det øger både deres forståelse og motivation,” fortæller Eva Spliid.

Hun startede med at udvikle materialet og prøve det af i en enkelt klasse. Siden har Susanne Andersen arbejdet videre på det og afprøvet det i sin klasse.

”Nu mangler vi bare at evaluere på det sammen, og så vi har et færdigt materiale, vi altid kan trække frem,” siger Susanne Andersen.

To til at løfte
Samarbejdet betyder, at eleverne får en mere varieret og spændende undervisning, mener de to lærere.

For det første er der forløb, der kun bliver en realitet, fordi de ikke står med det hele selv, men er to om at løfte opgaven.

”Vi snakker for eksempel i øjeblikket om at lave et ’CSI-forløb’ (CSI er en amerikansk krimi-tv-serie, red.) sammen. Jeg har arbejdet som retskemiker og har tidligere lavet et forløb i kemi, men jeg ville ikke orke at finde på nye metoder og cases, hvis jeg skulle gøre det alene,” fortæller Eva Spliid.

For det andet kan de trække på hinandens stærke sider.

”Eva er meget mere kreativ end mig. Min undervisning ville være mere ensidig, hvis vi ikke arbejdede sammen. Jeg kommer let til at stå ved tavlen og gennemgå stoffet. Hun har lært mig at give lidt mere slip og lade eleverne arbejde,” lyder det ærligt fra Susanne Andersen.

Eva Spliid sætter også hurtigt ord på kollegaens styrker:

”Susanne er utrolig dygtig pædagogisk. Hun er god til at sætte sig ind i, hvordan eleverne tænker, og hvad de synes, der er svært. Jeg har lært, at jeg ind i mellem skal bygge tingene op mere trinvist. Jeg har ofte kastet mine elever direkte ud i laboratoriet med det samme. Nu er der kommet lidt mere struktur og styring på min undervisning.”

Fra første dag
De begyndte begge på Ordrup Gymnasium i august 2012 og kom i pædagogikum året efter. Det tætte samarbejde og den gode kemi var der nærmest fra første dag, fortæller de.

”Når man er ny på et lærerværelse, sætter man sig typisk ved siden af de andre nye. Ret hurtigt delte vi undervisningsmateriale med hinanden, hvis vi fik fingrene i noget godt, og havde vi selv lavet noget, viste vi det til hinanden. Det var lettere end at vise det til en erfaren lærer,” forklarer Susanne Andersen.

”Når man er ny, er man lidt bange for, om det, man laver, er godt nok,” tilføjer Eva Spliid.

Sparringspartnere
Det er ikke kun undervisningsforløb, de to fysiklærere samarbejder om. De bruger også hinanden som generelle sparringspartnere og lytter til hinandens problemer. Aldersforskellen på 28 år tænker de aldrig over.

”Hvis jeg har nogle problemer med en klasse, så spørger jeg tit Eva, om hun har nogle gode råd til, hvad jeg kan gøre anderledes,” siger Susanne Andersen.

Sådan er det på mange gymnasier, viser GL’s undersøgelse. 86 procent af de lærere, der har deltaget, oplever, at deres kolleger gerne vil lytte til deres problemer.

”Det er rigtig rart at kunne vende nogle problemstillinger med én, man taler godt med,” siger Eva Spliid, der understreger, at de også diskuterer ting, der ikke har noget som helst med undervisningen at gøre

”Kvinder snakker jo, ved du,” siger hun og griner.

Nemt at få hjælp
Eva Spliid og Susanne Andersen understreger, at de også samarbejder med mange andre, og at der i det hele taget er en “fantastisk samarbejdsånd” på lærerværelset.

”Man har aldrig svært ved at få hjælp til noget som helst,” siger Eva Spliid.

I undersøgelsen fra GL svarer 72 procent af lærerne, at man hjælper hinanden med at opnå det bedst mulige resultat, og 76 procent siger, at man går til hinanden, når der opstår problemer, der kræver fælles løsninger.

På Ordrup Gymnasium bærer skolens ledelse en del af æren for det gode samarbejde, mener de to lærere.

”Ledelsen har sat arbejdet med at skabe et godt samarbejde i struktur ved at gøre det til et pædagogisk projekt. Vi har blandt andet arbejdet med synlig læring, hvor vi har overværet hinandens undervisning og givet feedback. Det kræver tid, og det har ledelsen sat af,” siger Susanne Andersen.

Det viser undersøgelsen

• 83 procent siger, at der er et godt samarbejde blandt kollegerne på deres arbejdsplads.
  • 86 procent siger, at kollegerne lytter, hvis man har problemer med arbejdet.
  • 72 procent siger, at man hjælper hinanden med at opnå det bedst mulige resultat.
  • 76 procent siger, at man går til hinanden, når der opstår problemer, der kræver fælles løsninger.

Kilde: GL's medlemsundersøgelse 2016

Om Eva og Susanne

Eva Spliid, 58 år, underviser i kemi og fysik på Ordrup Gymnasium.

Susanne Andersen, 30 år, underviser i biologi og fysik på Ordrup Gymnasium.