Lærer om skolestart for 1. g’ere i Aarhus: To timer på skolen og derefter hjem foran skærmen
Mette Kjeldsen

1. g’ernes første skoledag i Aarhus var primært en kort introduktion til skolens digitale platforme. Lærer Mette Kjeldsen fra Risskov Gymnasium fortæller om en flad begyndelse for de aarhusianske gymnasieelever.

Mette Kjeldsen måtte tale højere, end hun plejer for at være sikker på, at alle 28 elever på holdet G8 kunne høre, hvad hun sagde.

Klokken var kvart over et, da hun mandag kunne byde holdet velkommen til Risskov Gymnasium på skolens store fællesareal Torvet.

For at sikre god afstand mellem de nye 1. g-elever blev skolens største lokale taget i brug til en noget amputeret skolestart for eleverne.

“For at være sikker på at alle kunne høre mig måtte jeg hæve stemmen. Det var en noget anderledes måde at møde eleverne på, men det var rart, at vi trods alt kunne sætte ansigter på hinanden,” siger Mette Kjeldsen, som underviser i dansk og engelsk på Risskov Gymnasium, og som er kontaktlærer for et 1. g-hold i år.

Mette Kjeldsen, lærer
Risskov Gymnasium

I Aarhus begyndte 2.- og 3. g’erne skoleåret med virtuel undervisning, og 1.g’ernes skolestart blev udsat en uge på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne om at lukke skolerne ned i to uger efter et højt antal coronasmittede i byen.

Ikke tid til det sociale
De nye 1. g-elever sad i det store lokale og skiftevis skævede rundt for at få et indtryk af deres nye klassekammerater og kiggede op på Mette Kjeldsen og en projektorskærm med slides om intro til lectio, diverse platforme fra Google, uni login og skolens ITS-netværk.

“Normalt handler de første dage i gymnasiet om det sociale møde og mødet mellem mennesker uden skærme. Men nu er vi nødt til at introducere dem til at kunne logge ind på skolens platforme, så vi kan begynde den virtuelle undervisning. Jeg havde lyst til at snakke med dem om, hvem de er, og hvor de har gået i skole, men det var der ikke tid til,” fortæller Mette Kjeldsen om den første skoledag.

De forventningsfulde elever fik også udleveret nogle bøger, de skal bruge i den kommende tid, hvorefter to tutorer fra henholdsvis 2. g og 3. g tog dem med på en kort rundvisning på skolen og derefter ud at sidde på en græsplæne ved skolen til en navneleg og mingling. To timer efter efter at de nye 1. g’ere mødte på skolen, blev de sendt hjem igen.

“Vilkårene er, som de er, men det er rigtigt ærgerligt, at vi ikke kan give de nye elever en ordentlig introduktion på skolen, hvor de kan lære deres nye kammerater at kende,” siger Mette Kjeldsen.

Virtuel undervisning igen
Tirsdag var eleverne igen hjemme foran skærmen – en situation mange af dem formentlig kender godt fra foråret, da 9.  og 10. klasserne var lukket ned under den første coronabølge i Danmark.

Nogle elever er usikre eller nervøse i begyndelsen, og det bliver ikke nemmere foran skærmen.

Mette Kjeldsen, lærer
Risskov Gymnasium

Eleverne startede dog ikke hårdt op med virtuel undervisning, men skulle i stedet deltage i det virtuelle spil Shadow Game på Zoom, hvor de skulle opklare et mord.

“Det er en form for virtuel teambuildning, som gerne skulle ryste eleverne lidt mere sammen. Nogle elever er usikre eller nervøse i begyndelsen, og det bliver ikke nemmere foran skærmen,” siger Mette Kjeldsen, som dog ikke selv var med til spillet.

I dag onsdag begynder den virtuelle undervisning så for Mette Kjeldsen og de nye 1. g’ere.

“Det vigtigste er at sørge for, at alle bliver logget korrekt ind, så alle er med fra begyndelsen. Hvis det lykkes, så skal modulet være en blanding af noget danskfagligt og noget socialt. De skal skrive lidt om deres eget liv, og jeg vil dele dem op i små arbejdsgrupper i Google Meet, hvor de kan snakke sammen,” siger Mette Kjeldsen.

Hun krydser fingre for, at det forhåbentligt bliver normal hverdag igen på de aarhusianske gymnasier i næste uge. Det var et langt forår med virtuel undervisning, synes hun.

“Jeg underviser også tre 2. g.-hold, og de er ved at være møre nu. Mange elever bliver motiveret af det sociale, livet på skolen i pauserne og kammeraterne. Det er i høj grad noget af det, de mangler, når de sidder derhjemme foran skærmen,” siger Mette Kjeldsen.