Karakterer bliver lavere til skriftlig eksamen
Elever

Karakterer bliver lavere til skriftlig eksamen

Gymnasieelever får i gennemsnit højere skriftlige årskarakter, end de får til eksamen. Det viser en analyse fra Momentum.

Mange elever kan ikke helt leve op til deres skriftlige årskarakter, når det gælder eksamen.

I gennemsnit får gymnasieelever 0,7 karakterpoint højere i skriftlig årskarakter end til den skriflige eksamen. Det viser en analyse af karakterer i det almene gymnasium fra 2010 til 2012. Analysen er foretaget af Momentum – KL’s nyhedsbrev.

På 135 gymnasier ud af 137 fik eleverne i gennemsnit højere skriftlige årskarakterer end de fik til den skriftlige eksamen.

Ifølge Momentums analyse, er der en tendens til, at det er på gymnasier med de fagligt svageste elever, at der er størst forskel mellem de skriftlige årskarakterer og karaktererne til eksamen. På de gymnasier, hvor det samlede karaktergennemsnit er på højest 6,5, er forskellen på årskarakteren og karakteren til den skriftlige eksamen 1,0.

Ifølge Momentum mener rektor på Hvidovre Gymnasium Kirsten Jensen, at en del af karakterforskellen blandt hendes elever skyldes snyd.  Ifølge hende får mange elever andre til at skrive deres opgaver eller låner fra andres opgaver. Dermed bliver de ikke selv bedre til det skriftlige, og det kan mærkes til eksamen.

Niels Egelund, leder af Center for Strategisk Uddannelsesforskning, har en anden forklaring på karakterforskellene.

”Det er klart, at hvis du har haft en dansk- eller engelsklærer tre år i gymnasiet, som har lært dig, at en opgave skal skrives på den og den måde, så lægger eleverne sig naturligvis sig op ad det. Men i det øjeblik, hvor der er ekstern censur på, kan helt andre synspunkter gøre sig gældende,« siger Niels Egelund til Momentum.

Læs artikel og analyse i Momentum