Intelligente løsninger søges
Ideer

Intelligente løsninger søges

Gymnasielærernes arbejdstid har i længere tid stået for skud. Vær med til at finde intelligente løsninger, der sikrer, at arbejdstiden kobles til kvaliteten, lyder opfordringen fra GLs hovedbestyrelse.

En tæt dialog med lærerne. Det er, hvad hovedbestyrelsen for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) håber på, når de fra mandag tager ud for at besøge 50 skoler.

”Vi håber på at møde så mange medlemmer som muligt, så vi kan drøfte de udfordringer, GL og gymnasielærerne står overfor,” siger Gorm Leschly, GLs formand.

Billigere men dygtigere student
Gorm Leschly forventer, at den kommende overenskomstforhandling bliver den vanskeligste nogensinde. Blandt andet på grund af regeringens 2020-plan, hvor fokusområderne for moderniseringen af den offentlige sektor ligger i øget arbejdstid, krav om mere undervisning og afskaffelse af det, de kalder uhensigtsmæssige arbejdstidsaftaler. Rigsrevisionens rapport anbefalede også, at man i de fremtidige overenskomstforhandlinger arbejder målrettet på at finde bedre muligheder for ledelserne, så de får mulighed for at prioritere lærerressourcerne. Lærerne skal undervise mere.
”Det skal være billigere at skabe dygtigere studenter,” siger Gorm Leschly, der frygter, at Finansministeriet vil rejse vidtgående og konfliktfyldte krav ved de kommende overenskomstforhandlinger.

Del af løsningen
GLs næstformand Annette Nordstrøm Hansen understreger også, at medlemmer af GLs hovedbestyrelse først og fremmest besøger skolerne for at lytte til lærerne. Men de vil også gerne forklare lærerne GLs strategi for overenskomstforhandlingerne.
”Vi har valgt en løsning, der hedder: GL skal være en del af løsningen. Dermed sagt, at vi ikke bare vil læne os tilbage, men at vi faktisk gerne vil diskutere de udfordringer, som vi står overfor. Når vi gør det, har vi behov for medlemmernes opbakning. Derfor vil vi gerne høre lærernes input og overvejelser,” fortæller Annette Nordstrøm Hansen.

Arbejdstid og kvalitet
Gorm Leschly tilføjer:
”Det handler om, hvilke gode løsninger vi kan finde sammen, som kan gøre gymnasiesektoren stærkere, uden at det koster ekstra,” siger Gorm Leschly.
 ”Hvordan kan vi lave en arbejdstid, hvor vi får dokumenteret, at vi faktisk er meget sammen med eleverne. I en situation, hvor vi står over for effektivisering og besparelser, skal vi sikre, at vi bibeholder den bedst mulige kvalitet. Det er meget vigtigt at koble arbejdstiden sammen med kvaliteten,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Se på GLs hjemmeside, hvornår der holdes møde i nærheden af dig.