Indeklimaet værst på københavnske skoler
No image

Indeklimaet værst på københavnske skoler

Over halvdelen af eleverne i hovedstaden har oplevet vedvarende problemer med indeklimaet, viser undersøgelse.

Luften kan føles tung i de københavnske klasserum.

Ifølge en ny undersøgelse fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) mener mange elever, at indeklimaet på deres skole er et problem.

44 procent af alle elever klager over indeklimaet på skolerne. I Region Hovedstaden er det dog 54 procent af eleverne, som har oplevet vedvarende problemer med indeklimaet.

”Der er stor søgning til de københavnske gymnasier, som ofte ligger i gamle bygninger, der ikke oprindeligt er bygget til undervisning. Det er sværere at bygge ud i København eller at forbedre indeklimaet i gamle bygninger,” siger Phillip Dimsits Lerer, der er formand for DGS.

Han medgiver, at det fleksible klasseloft på 28 elever har forbedret situationen.

”Indeklimaet var værre før, men nogle steder er det stadig ikke godt nok. Vi opfordrer skolerne til at bruge noget af deres egenkapital til at forbedre indeklimaet,” siger han.

Region Syddanmark er den del af landet, hvor færrest elever har problemer med indeklimaet. Her mener 38 procent af eleverne, at det er et problem.

Ombygninger med godt klima
Kasper Bøcher, som er formand for arbejdspladsudvalget i GL, mener, at det dårlige indeklima sandsynligvis skyldes, at der på nogle gymnasier er flere elever, end bygningerne er beregnet til.

”I disse år bliver der tilbygget og renoveret mange steder, og man må forvente, at ledelserne tænker indeklimaet ind i den sammenhæng,” siger han.

Formand for Gymnasieskolernes Rektorforening, Anne-Birgitte Rasmussen, erkender, at der har været og er et ”vedligeholdelsesefterslæb” i flere af de gamle bygninger. Samtidig har mange gymnasier i hovedstaden også skullet tage ekstra elever ind i de senere år på grund af et stigende antal ansøgere.

”Mange steder er der ved at blive bygget om nu, og der vil ventilation og så videre også blive forbedret,” siger hun.