Igen i år – rekord mange søger ind på gymnasiet
biologi_undervisning

Igen i år – rekord mange søger ind på gymnasiet

74 procent af de elever, som forlader grundskolen, har i år søgt ind på en gymnasial uddannelse. Erhvervsuddannelserne oplever et lille fald.

De unges lyst til at gå i gymnasiet har aldrig været større. Tre ud af fire unge – eller 74 procent – håber på, at de kan begynde på en gymnasial uddannelse efter sommerferien. Det viser de netop offentliggjorte søgetal fra Undervisningsministeriet

Sidste år søgte 73 procent af de unge på gymnasiet, hvilket dengang også var ny rekord.

Erhvervsuddannelserne har oplevet et lille fald i antallet af ansøgere i forhold til sidste år fra 19,6 procent til 18,5 procent af de unge.

Undervisningsministeriet understreger i en pressemeddelelse, at faldet i antallet af ansøgere er forventeligt, da der er blevet indført et karakterkrav på 02 i dansk og matematik for at blive optaget på en erhvervsuddannelse. Derfor skal flere kvalificere sig, inden de kan begynde på en erhvervsuddannelse, skriver ministeriet.

EUX – en solstrålehistorie
EUX, som også er en erhvervsuddannelse, men hvor eleven samtidig får en eksamen som på en gymnasial uddannelse, oplever til gengæld stor succes. Dobbelt så mange unge har i år søgt ind på EUX i forhold til sidste år. Det betyder, at 21 procent af ansøgerne til en erhvervsuddannelse er stilet mod EUX.

Tallene fra Undervisningsministeriet er ikke overraskende, da Danske Gymnasier for nyligt offentliggjorte deres egen opgørelse over søgetal, som også viste, at de unge stadig er vilde med at komme på gymnasiet. Gymnasieskolen.dk skrev i den forbindelse, at mange unge anser gymnasiet som det sikre uddannelsesvalg.

Læs: Politikerne kan råbe og skrige: De unge vil stadig i gymnasiet