I lektiecaféen har lærerne tid til os
No image

I lektiecaféen har lærerne tid til os

For 2.g'eren Julie Jepsen og 3.g'eren Mads Tranekjær Andreasen gør den udvidede lektiecafé på Nakskov Gymnasium en forskel. Her er der tid og ro til den enkelte elev, siger de.

Tekst_ gs_redaktor

Hvorfor kommer I i lektiecaféen?
Julie: ”Jeg kommer der, fordi der er mere ro. Jeg føler mig ikke udstillet på samme måde, som jeg godt kan opleve det i timerne, hvis jeg har et spørgsmål eller har brug for hjælp og skal række hånden op foran de andre.”
Mads: ”Jeg kommer i caféen, fordi jeg især har brug for hjælp til skriftlige afleveringer i dansk. Nogle gange skal jeg for eksempel bare lige hjælpes i gang med at skrive eller snakke et opgaveemne igennem en ekstra gang, før jeg selv kan arbejde videre med tingene.”

Hvad synes I om lektie­caféen?
Julie: ”Jeg synes, at den er supervigtig. Det er et sted, hvor man kan få hjælp, uanset om man har behov for lidt eller meget. Der er mange elever i en klasse, og derfor kan det være svært at få den hjælp, man behøver, når alle hiver i læreren på én gang. I lektiecaféen er der altid en lærer, der har tid til at hjælpe dig.”
Mads: ”Der er et fedt miljø i caféen, det er hyggeligt, og du kan få lov til at arbejde i fred og ro, samtidig med at du kan få den hjælp, som du har brug for.”

Hvad får I ud af at komme i lektie­caféen?
Julie: ”Jeg kan helt klart mærke, at det hjælper at komme i lektiecaféen, når jeg for eksempel har brug for hjælp til tysk. Jeg bliver bedre til at forstå grammatikken, når der er en lærer, der har tid til at hjælpe mig.”
Mads: ”Nogle gange har jeg brug for lidt mere input fra lærerne, før jeg forstår en opgave. I lektiecaféen er det, som om tingene hænger en smule bedre fast. Jeg synes helt klart, at det er et tilbud, som skolen skal blive ved med at have.”