Hverdag: Grenaa Gymnasium
20180918-Danish-HorseCollege-004_low

Hverdag: Grenaa Gymnasium

Et skoleår består af cirka 200 skoledage og en næsten uendelig række af øjeblikke. I en ny serie indfanger Gymnasieskolen i billeder og tekst glimt fra hverdagens gymnasieliv.

Sted: Grenå Gymnasium

Dato: 18. september 2018

Anna Hyllested, 16 år, 1g
“Vi er som en stor familie,” siger Anna Hyllested på 16 år. Hun går i 1.g på stx og føler sig allerede godt hjemme i Grenaa. Pigerne bor sammen på campus midt imellem gymnasiet og staldene. Selvom dagene går med heste og skole, så er de gode til at hygge sig om aftenen med popcorn og Netflix på værelserne, fortæller Anna Hyllested.

Hestene er opstaldet i Djursland RideklubFlere gange om dagen cykler de til og fra Djurslands Rideklub, hvor hestene står opstaldet. Eleverne kan vælge at kombinere rideundervisningen med stx, hf eller IB på Grenaa Gymnasium. Man kan også vælge en htx, hhx eller eux på naboskolen Viden Djurs.

Victoria Weisbjerg fandt Danish Horse College via YouTubeVictoria Weisbjerg på 16 år når lige at redde sin iPhone fra at drukne i morgenkaffen. For et halvt år siden måtte hun erkende, at der ikke var tid til hesten, hvis hun skulle gå i gymnasiet hjemme på Fyn. En YouTube-video om Danish Horse College sendte hende afsted til Djursland, hvor hun nu dyrker sin passion og tager en studentereksamen samtidig.

Pigerne på Danish Horse College arbejder hårdt for at kombinere studiet med passionenHelle Helles novelle Fasaner er læst hjemmefra, og dansklærer Agnete Nicolaisen råber klassen op, inden eleverne skal karakterisere genre, sprog og miljø. Hvis pigerne har svært ved at nå at aflevere en danskopgave til tiden på grund af et stævne i weekenden, vil hun gerne give dem ekstra tid. I klassen har eleverne også en fast partner, som hjælper dem med noter, hvis de er fraværende. “Pigerne arbejder hårdt for at nå det hele,” siger hun.

Selvom hun savner familien er Diana Kofoed glad for at være på stx i Grenå
Lak på ydersiden, rhinstene som pynt og specialsyet. 9.000 kroner kostede ridestøvlerne til Diana Kofoed fra Sorø, der går i 1.g på stx. “Min hverdag er lettere nu, hvor jeg har heste og skole tæt på. Selvom jeg savner min familie, så er jeg glad for at være her,” siger hun.

Hverdagen er skemalagt med morgentræning af hesten, skolen, staldarbejde og lektierAlarmen ringer før klokken 5.30. Pigernes hverdag er skemalagt med morgen­træning af hesten, skole, staldarbejde og lektier. Mens solen står op, skridtes hestene af i morgenduggen. Alle pigerne har ambitioner inden for ridningen, men de tager en gymnasial uddannelse, hvis drømmen om en ­karriere som professionel rytter brister.