Hun vil åbne de unge læreres øjne for GL
Sandie langer

Hun vil åbne de unge læreres øjne for GL

Den yngste kandidat til HB-valget Sandie Langer Christensen vil blandt andet modernisere GL og tale de nyansattes sag.

Selv om Sandie Langer Christensen er den yngste kandidat til hovedbestyrelsesvalget i GL, så har hun allerede politisk erfaring.

Ved sidste HB-valg blev hun valgt ind som repræsentant for de ikke-fastansatte. Cirka et halvt år senere blev hun fastansat på VUC Vestsjælland Syd og trådte derfor ud af hovedbestyrelsen.

Den 28-årige dansk- og italiensklærer har dog så gode erfaringer fra den første tid i hovedbestyrelsen, at hun nu håber på at blive valgt ind igen.

”Jeg synes, der var plads til mig og mine holdninger. Det var det rigtige tidspunkt til et generationsskifte, og både hovedbestyrelsen og sekretariatet var klar til, at der kom unge ind og satte en ny dagsorden.” siger hun.

Kender de nyansatte
Hun mener selv, at det er en stor fordel, at hun er ung og kender mange af de nyansattes udfordringer. Det er dog også de nyansattes vilkår, hun ønsker at få højt på dagsordenen i GL.

”Først og fremmest skal der være en meget bedre introduktion til jobbet for nye lærere. Det er ofte kaospræget at være ny lærer. På nogle skoler er der rod i kontrakter og ansættelsesforhold, og alt for mange unge får vikariater eller bliver ansat på deltid i stedet for at blive fastansat på fuld tid. Samtidig står mange unge uden en pædagogisk uddannelse,” siger Sandie Langer Christensen.

Hun mener også, at GL skal arbejde på at løfte de unges løn.

”Der går for lang tid, før den unge lærer får en god løn. De unge yder den samme arbejdskraft, og det er ofte meget hårdt at være ny lærer,” siger Sandie Langer Christensen.

Hvis der er den samme lønpulje at gøre godt med, skal de unge så have penge fra de erfarne?

”Generelt ville det være dejligt, hvis alle kan få mere i løn. Men ja, jeg mener godt, man kan rykke lønkroner ned til de unge. Selvfølgelig skal der være forskel i lønnen mellem unge og erfarne, og man skal kunne se frem til lønstigninger. Men jeg synes ikke, forskellen skal være så stor, som den er i dag,” siger hun.

Fornyelse
Mange unge forbinder måske fagbevægelsen med støvede mænd, som sidder til kedelige møder. Hvorfor vil du være en del af det?

”Det er for at være med til at ændre det, og give det et frisk pust. Det, jeg kan i forhold til mange andre, er at se på en fagforening på en anderledes og kreativ måde. Jeg tror, jeg ved, hvordan man kommunikerer med mange af de nye medlemmer.”

Hvad er det du vil ændre, hvis du bliver valgt ind?

”Jeg mener, vi skal omstrukturere GL. Jeg mener, at vi skal lave en omstrukturering af lokaludvalgene. Der sidder en række lokaludvalg og netværk, som er et levn fra den gang, vi havde amter. Jeg mener, at man skulle bruge de ressourcer på at styrke tillidsrepræsentanter lokalt på skolerne og eventuelt ansætte flere konsulenter til at støtte tillidsrepræsentanterne lokalt,” siger hun.

Hun mener, at en styrkelse af tillidsrepræsentanterne lokalt netop kunne komme de nyansatte lærere til gode. Tillidsrepræsentanterne kunne for eksempel i samarbejde med GL arbejde for at få flere vikariater konverteret til fastansættelser.

Listerne skal væk
Hun stiller selv op til hovedbestyrelsesvalget på liste 2. Men hvis det stod til hende, skulle GL arbejde på at få listerne afskaffet.

”Listerne er gammeldags. Det ville gøre GL stærkere og mere demokratisk at være en samlet fagforening i stedet for en hovedbestyrelse med tre lister med hver sin politiske dagsorden,” siger hun.

Kan dine jævnaldrende kolleger se meningen med en fagforening?

”Det tror jeg faktisk, mange af dem ikke kan. Der er en tendens til, at unge ikke synes, det er vigtigt at organisere sig. Det skal vi arbejde meget med i GL.”

Hvordan?

”GL skal markere sig over for de unge, og de unge skal tages seriøst. Det synes jeg også, GL er begyndt på, men vi kan godt blive bedre til det.”

Valg til hovedbestyrelsen

Som medlem af GL kan du stemme til hovedbestyrelsesvalget. Valget foregår denne gang online på mit.gl.org. Alle medlemmer, der har givet deres e-mailadresse til GL, får den 18. november en mail med adgangskode til at stemme. Der kan stemmes frem til den 3. december. Valgresultatet offentliggøres den 4. december. Herefter starter forhandlingerne mellem listerne frem mod at den nye hovedbestyrelse på 13 medlemmer skal konstituere sig med en ny formand senest den 8. januar.

Læs mere om valget og kandidaterne