HØRT PÅ REPRÆSENTANTSKABSMØDET
No image

HØRT PÅ REPRÆSENTANTSKABSMØDET

Vi har altid ønsket os samme vilkår, som stx havde, men nu har vi fået en dårligere aftale. Vi har haft negative erfaringer med en spinkel aftaleret. Nu er aftaleretten helt væk. Vi frygter uenigheder mellem lærere og ledelse om den brugte tid, det vil skabe dårlig stemning og gøre det svært at bevare den ressource, der trods alt var sikret før.

Modparten fik, hvad den kom efter, med en brutal forhandlingsstrategi. Vi aner ikke, hvad vi siger ja til, men vi må frygte det værste. Vigtigt, at alle lærere via et nej klart markerer, at den her aftale ikke er noget, vi har fundet på.

Det her sætter spørgsmålstegn ved vores eksistensberettigelse. Den er, at vi kæmper for gymnasielærernes arbejdsforhold. Den virkelige kamp lige nu handler ikke om OK 13, den handler om GL’s gunst.

Hvordan kan vi vide, at vi ikke kunne have fået en bedre aftale? Det er jeg ikke så sikker på. Vi solgte som organisation aftaleretten den 8. februar. Det var for mig den sorteste dag i mit GL-liv.

Der er ingen jubel at spore på mit GL-klubmøde over pengene, for hvor hurtigt skal vi så løbe, spørger folk. Vi kommer til at betale for lønforhøjelser med fødderne. Jeg har et utvetydigt nej-mandat med fra kollegerne.

Den her overenskomst er indledningen til de næste, så trods de plusser, der er med, og som vi også anerkender, er resultatet over en bred kam uacceptabelt. Om vi kommer til at elske den her overenskomst, må tiden vise, men den giver ikke mening lige nu.

Jeg synes, det er for ringe, vi ikke selv tager et medansvar. At få den gamle overenskomst til at lyde som paradis er jo langt ude! Det var den jo ikke, slangen er her stadig. Nu kan vi i det mindste gå ud at skide og få penge for det, det kunne vi ikke før, så gik stopuret jo i stå!

Jeg blev lidt flov som gymnasielærer, da jeg så Corydons pressemeddelelse om, at gymnasielærerne var medgørlige, men at folkeskolelærerne ikke er. Og så er der mange fugle på taget i den nye aftale. Vi har solgt forskellige ting til en muligvis alt for billig pris.

Hvis vi stemmer nej, må det betyde kampagner. Og formanden må gå af.
Vi skal bruge nogle af vores penge til at svine Socialdemokraterne nu!

Hellere hestekød i lasagnen end hundehoveder i regeringen!

Mine kolleger blev chokerede over resultatet og over, at næsten halvdelen stemte ja på sidste møde. Jeg synes, at den her overenskomst er temmelig naiv. Jeg synes ikke, jeg har set noget mere naivt, siden Chamberlain gik ud af flyet i 1938. På min skole er der opbakning til et rungende nej, så det synes jeg, vi skal skynde os at vedtage. Og efterfølgende hårdt og aktivt arbejde for et nej på hele AC-området.

Jeg kan ikke se, at vi havde nogen chance for at forhindre bølgen og effektiviseringerne ved at stemme nej. Med lønstigningen er vi da sikret i hvert fald noget af effektiviseringen. Det er aldrig rart, at der spises af ens egen hale, men det er da bedre, at man selv spiser af den, end at andre gør det!