Høje karakterkrav kan lukke gymnasier
Kirsten Jensen

Høje karakterkrav kan lukke gymnasier

Hvidovre Gymnasium ville miste over halvdelen af eleverne med et karakterkrav på 7. Det ville sandsynligvis lukke gymnasiet, mener rektor.

Et karakterkrav fra folkeskolen på 7 vil tynde ud i antallet af gymnasier i Danmark.

Den borgerlige opposition kræver, at der bliver indført karakterkrav på mellem 4 og 7 i dansk og matematik fra folkeskolen for at blive optaget på et gymnasium.

Hvis karakterkravet 7 blev indfør,  ville især gymnasier i områder med mange uddannelsesfremmede hjem blive hårdt ramt.

Ifølge en opgørelse fra Undervisningsministeriet vil 22.000 elever fra en årgang ikke leve op til adgangskrav på 7 fra folkeskolen, og alle gymnasier ville miste elever.

Økonomisk umuligt
På Hvidovre Gymnasium ville over halvdelen af de nuværende elever ikke have klaret cuttet med et karakterkrav på 7.

”Med de gældende økonomiske rammebetingelser skal et gymnasium have en vis størrelse, for at det økonomisk kan hænge fornuftigt sammen. Hvis et gymnasium som vores mister for eksempel halvdelen af sine elever, vil der ikke mere være basis for en bæredygtig økonomisk drift. Vi ville være truet på vores eksistens,” siger rektor Kirsten Jensen.

Hvor småt kan det blive?
Rektor på Nakskov Gymnasium & HF, Peter J. O. Rasmussen, mener, at et karakterkrav på 7 ville stille skolen over for ”betragtelige udfordringer.”

Der går 315 elever på skolen. Det er færre elever end det langt fra er ideelt til at drive et gymnasium med et varieret udbud af studieretninger. I år var der for eksempel ikke nok elever til at oprette fransk som begyndersprog.

”Ideelt set ville det være godt med 200 elever mere end nu. I sidste ende må det være en politisk beslutning, hvor små gymnasier kan være,” siger han.

Hvis eleverne vil tage en stx-uddannelse på et andet gymnasium, skal de tage til Maribo 25 kilometer væk. Alternativt kan de tage en hhx eller htx-studentereksamen i Nakskov.

De unge bliver tabt
Fjerritslev Gymnasium ville som mange andre gymnasier også blive ramt af et karakterkrav på 7.

”Vi ville overleve med besvær. Men undervisningsudbuddet ville blive begrænset, og skolemiljøet ville blive hårdt ramt,” siger rektor Per Bech.

Han mener dog, at et højt karakterkrav er værst for de elever, som gerne vil på gymnasiet, men som bliver udelukket.

”Vi ligger i et område med lavt uddannelsesniveau. Et højt karakterkrav betyder, at vi vil sortere elever fra, som i dag bryder den sociale arv,” siger Per Bech.

Han er bange for, at nogle af disse elever ender helt uden en ungdomsuddannelse. Den nærmeste erhvervsskole ligger 45 kilometer fra Fjerritslev.

Kravet om karakterkrav for at blive optaget i gymnasiet er blevet fremført af den borgerlige opposition i forbindelse med forhandlingerne om en ny erhvervsuddannelsesreform.