Her får de penge for merarbejde
No image

Her får de penge for merarbejde

Allerede i februar meldte ledelsen på Rødkilde Gymnasium ud, at lærerne skal have penge for deres merarbejde.

Mens ledelsen på mange skoler tier stille eller kommer med uklare meldinger om merarbejde, er det anderledes på Rødkilde Gymnasium i Vejle.

I februar stillede rektor Hans Erik Duschek-Hansen sig op foran lærerne i festsalen og gjorde det klart, at ”ingen skulle arbejde gratis”.

Inden da havde der været usikkerhed blandt lærerne om, hvad der skete, hvis de endte i overtid. ”Arbejder jeg gratis, hvis jeg tager denne opgave, eller hvis timerne løber op?” Sådan kunne spørgsmålene lyde, husker tillidsrepræsentant Annemette Saugbjerg.

Udvikling kræver sikkerhed
Rektor Hans Erik Duschek-Hansen gjorde det klart, at lærerne ikke skal gå at være nervøse, hvis de ender i merarbejde.

”Det er ikke til at skabe udvikling på en skole, hvis medarbejderne er usikre på deres løn og arbejdstider. Med OK 13 forsvandt et fintmasket akkordsystem, og så bliver der nødt til at træde noget andet i stedet, ellers vil medarbejderne gå og være usikre,” siger Hans Erik Duschek-Hansen.

Efter mødet i februar var stemningen meget lettet, fortæller Annemette Saugbjerg.

Rektor har dog også gjort det klart, at lærerne ikke kan bevilge sig selv overarbejde. Eller sat på spidsen: Lærerne skal ikke sætte sig og forberede sig til langt ud på natten og opbygge mange timers overarbejde. På Rødkilde Gymnasium er der en tæt dialog mellem ledelse og lærere, og begge parter arbejder på at undgå merarbejde. Hvis lærerne har arbejdet for mange timer, kan det være, de for eksempel skal udskyde et stykke udviklingsarbejde i et halvt år.

Dialogen er afgørende
”Det vigtigste er dialogen, og tidsregistreringen bruges som et redskab i dialogen,” siger Hans Erik Duschek-Hansen.

Annemette Saugbjerg er enig i, at dialogen er god på skolen, og at den betyder, at der er et fælles ansvar for at få tingene til at lykkes i hverdagen.

”Lærere og ledelse ser ikke hinanden som modspillere, og vi skal som lærere også forpligte os til at forsøge at holde os inden for timerne,” siger Annemette Saugbjerg, som opfordrer sine kolleger til at tale med ledelsen, hvis timerne stikker af for dem.

Samtalerne, som ledelsen har haft med lærerne hen over året, betyder, at lærere med for mange timer på timeregnskabet har lagt opgaver fra sig, eller også har ledelsen sagt god for, at den enkelte lærer bruger mere tid på sine opgaver. Merarbejde bliver på den måde ikke noget, som kommer bag på ledelsen sidst på skoleåret.

Lærerne har lavet en opgørelse over deres merarbejde til ledelsen. Da artiklen blev skrevet, havde Hans Erik Duschek-Hansen ikke det fulde overblik over, hvor mange merarbejdstimer lærerne i alt har. Det, han har set indtil nu, er dog ikke ”et skræmmende tal”.