Helt ude i skoven
No image

Helt ude i skoven

Tekst_ Morten Jest

Ovenstående udsagn er ment tve­tydigt.

På den ene side helt konkret. Kig på forsiden af dette nummer af Gymnasieskolen. Du ser en lærer og en gruppe elever i en undervisningssituation ude i skoven. Et eksempel på, at undervisning i dag er andet og mere end læreren, der står foran tavlen og en gruppe elever i et klasselokale.

Det er lige nøjagtigt det, temaet i dette nummer handler om – lærernes arbejdstid. Redaktionen har via et spørgeskema fået svar fra cirka 1000 lærere om blandt andet aften- og weekendarbejde. Det viser, at lærerne arbejder meget og ofte også på skæve tidspunkter. For de er nemlig pligtopfyldende og kvalitetsorienterede og vil være ordentligt forberedte, når de møder på arbejde.

Derfor kan overskriften her også læses i overført betydning; det er helt ude i skoven, når bestilte rapporter fra ministerier og Rigsrevision skal bruges til at mistænkeliggøre gymnasielærerne som arbejdssky, fordi de ifølge undersøgelserne bedriver for lidt undervisning – der jo er defineret som traditionel klasseundervisning.

Læs med fra side 12 og læs i dette nummer i samme boldgade om overtidsudbetalinger på gymnasierne i underkanten af en halv milliard kroner sidste år. Så er der jo ikke noget at sige til, at sygemeldinger som følge af stress og arbejdsbelastning fortsat stiger, som du kan læse om på side 6.

Ligeledes tager GL mener fat i planlægningsproblemerne.

Du kan også læse et interessant interview med manden bag det efterhånden udbredte cooperative learning-koncept. Spencer Kagan besøgte Danmark og fik blandt andet en snak med Gymnasieskolen. Også han kommer ind på strukturproblematikken, dog fortrinsvis rettet mod eleverne. Mindre laissez faire – lad eleverne komme mere til orde og lær dem at samarbejde ordentligt; det er det, arbejdsmarkedet i dag efterspørger, lyder californierens budskab.

Du kan i denne udgave af Gymnasieskolen desuden læse om, hvordan brugen af iPads i undervisningen stormer frem, om et nyt løbearrangement, der skal aktivere flere unge og inspirere dem til sport også efter gymnasiet eller om GL?s repræsentantskabsmøde, hvor foreningens overenskomstkrav blev vedtaget i enighed.

Der er masser af læsestof at gå i gang med. God fornøjelse.

Morten Jest, chefredaktør