7 spørgsmål til… Rune Garbers
No image

7 spørgsmål til… Rune Garbers

"At møde et smil og en hjælpende hånd på lærerværelset betyder, at jeg går glad på arbejde hver dag."

Navn: Rune Garbers
Alder: 38 år
Skole: Himmelev Gymnasium
Fag: Samfundsfag og naturgeografi

Hvorfor valgte du at blive gymnasielærer?
”Da jeg begyndte på universitetet, havde jeg aldrig tænkt på, at jeg skulle være lærer. Men da jeg skrev speciale, søgte Ordrup Gymnasium en vikar i geografi. Jeg sprang ud i det og blev rigtig glad for det. Jeg har altid været en meget udadvendt person, så det daglige møde med elever og kolleger var lige mig.”

Hvad kendetegner en god gymnasielærer?
”Man skal være fagligt kompetent, men også have en forståelse for de forskellige elevtyper. Det er vigtigt, at man behandler eleverne forskelligt, for de har forskellige udfordringer både fagligt og personligt. En god lærer kan finde balancen mellem at være en autoritet i klasserummet og have empati. Der skal være plads til at tage sig af en elev, der har brug for at læsse af.”

Hvis du kunne ændre en ting i uddannelsessystemet, hvad skulle det så være?
”Jeg kunne godt tænke mig, at det var nemmere at sende gymnasieelever på udveksling i udlandet i et halvt år eller mere. Der er brug for unge, der kan agere globalt. Vi kan godt gøre det i dag, men det ville forbedre mulighederne, hvis det var bedre forankret i ministe­riet, og der fulgte lidt flere penge med.”

Hvad er det mest udfordrende ved dit job?
”Det kan godt være en udfordring, når man går fra en meget aktiv 3.g-klasse med samfundsfag som studieretningsfag til en flok 1.g’ere, der er mest interesserede i, hvad der foregår på mobilen. Jeg plejer at hæve stemmen en smule og minde dem om, at de er kommet i skole, og at fokus skal være på det. Så plejer det at gå.”

Hvad er det bedste ved dit job?
”Jeg kan rigtig godt lide mødet med eleverne i klasserummet. Og så er det jo et privilegium at undervise i de områder, man interesserer sig for. Jeg kan også rigtig godt lide at sparre med mine kolleger. At møde et smil og en hjælpende hånd på lærerværelset betyder, at jeg går glad på arbejde hver dag.”

Hvilket råd vil du give til en ny­uddannet?
”Når jeg er vejleder for pædagogikumkandidater, siger jeg altid, at de skal trække på erfarne kolleger. De skal ikke nødvendigvis vide alting selv, og det er ingen skam at genbruge andres undervisningsforløb. Ingen forventer, at en nyuddannet kan det samme som en kollega med 20 års erfaring.”

Hvem har du lært mest af i din karriere?
”Jeg kan ikke pege på én person. Jeg har altid været meget bevidst om at tage ved lære af andre. Jeg har aldrig tænkt, at jeg selv render rundt med den bedste løsning på alting. På Himmelev Gymnasium gør vi meget ud af vidensdeling – både i den enkelte faggruppe og på tværs af faggrupperne.”