Helle Kornum anbefaler
jeg-anbefaler-banner

Helle Kornum anbefaler

Hvilke medier og bøger er svære at undvære? Hvilke elementer i undervisningen fungerer godt? En lærer kommer her med tre faglige anbefalinger.

Fag_ Dansk og musik

Arbejdssted_ Tørring Gymnasium

Fortalt til_ Lea Schønemann Karlsen

Helle Kornum anbefaler: Håndbog til dansk

Håndbog til dansk
“Jeg vil gerne anbefale Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen. Den er fra 2015, så den er ikke tilpasset den seneste reform, men det er en håndbog, der er dejlig at udlevere til 1.g-klasser.

Det er skønt at have en bog med bud på nogle samlede redskaber. Den er overskuelig, fordi den favner alle aspekter i danskfaget – sprog, litteratur og medier – på en kortfattet måde.

Der er jo virkelig mange bøger til danskfaget, men jeg synes, at den her bog fungerer som et godt udgangspunkt. For eksempel har jeg haft meget glæde af afsnittet om kommunikationsanalyse, som jeg har kombineret med DR3’s satireserie Generation SoMe fra 2017. Der har eleverne først tilegnet sig redskaber fra bogen og derefter forsøgt at analysere de mange fejlslagne kommunikationer, der finder sted i de små sketches i serien. Bogen giver dem en masse faglige begreber, som de kan sætte i spil. Den er lige til at gå til, og man kan finde en lille smule om alting inden for danskfaget.”

(Bogen er udkommet i 4. udgave i 2017, red.)

Helle Kornum anbefaler: Visuel kommunikation på digitale medier

Udfordrende teori til SRP
“Jeg vil gerne anbefale nogle teoretiske modeller, der udfordrer eleverne – især i forbindelse med SRP.

I dansk har jeg gerne villet finde en indgang til et samarbejde med de naturvidenskabelige fag. Her vil jeg anbefale en model til analyse af visuel kommunikation på websites, som er skrevet af Lisbeth Thorlacius, der er lektor på Roskilde Universitet. En af mine elever har for eksempel brugt den til at analysere Diabetesforeningens hjemmeside. Teorien giver et analytisk redskab, så det ikke bare er beskrivelser. Jeg synes, at det er fedt at give eleverne noget, der udfordrer dem.

I faget musik anbefaler jeg performanceteorier, eksempelvis formuleret af professorerne Simon Frith og Philip Auslander. De har også været en succes at bruge i samarbejde med dansk i forbindelse med nye, unge digtere. Jeg synes, at teorierne er gode, fordi de løfter faget og giver mulighed for et samarbejde mellem fagene. Det er dog en ulempe, at kilderne er på engelsk.”

Helle Kornum anbefaler: Fælles faglige institutioner

Fælles faglige institutioner
“Jeg skaber rutiner i mine moduler, som man kan kalde ‘fælles faglige institutioner’ i klassen, fordi det er noget, jeg gentager i næsten hvert modul.

I 1.g. starter modulet med dagens ord, og her medbringer eleverne på skift to forskellige ord. Et, hvor der for dem knytter sig nogle positive konnotationer til ordet, og et, der har nogle negative konnotationer for dem. Eleven går op og skriver ordene på tavlen og fortæller, hvorfor vedkommende har valgt de ord, og så er timen i gang på en faglig måde. I 2.g er det dagens fremmedord, og i 3.g. hedder det dagens deling, hvor man frivilligt kan gå op og dele noget fagligt.

En anden faglig fælles institution kalder jeg ‘Kenny rundt’. Andre bruger en bold, som de kaster rundt, men jeg bruger dukken Kenny fra serien South Park. Det er tilfældigt, at det lige blev ham. Hvis vi for eksempel skal repetere begreber, der knytter sig til ekspressionisme, kastes dukken mellem eleverne, så hver elev får sagt et begreb.”