Artikel
Helene er næsten færdig med pædagogikum: Jeg er en bedre lærer i dag
Helene-NY-aspect-ratio-348-234

Helene er næsten færdig med pædagogikum: Jeg er en bedre lærer i dag

Pædagogikumudtalelsen er i hus, og nu venter hun bare på karakteren for den afsluttende opgave. Helene Elbæk kan se tilbage på et år, der har vist hende, hvilken lærer hun stræber efter at blive.

Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Jesper Voldgaard

Selvom et års pædagogikum med masser af teori og praktisk undervisning er ved at være slut, er det ikke alting, 27-årige Helene Elbæk har fundet svaret på.

Hun blev mindet om det, da hun for tre uger siden var til sit sidste kursus i almendidaktik. Her var en af oplægsholderne en 3.g’er, der efterlyste flere ’oplevelser’ i undervisningen. Han fortalte, at han ikke kunne huske en eneste af de statistikker og grafer, han var blevet præsenteret for i samfundsfag. Men han kunne huske den dag, hans klasse besøgte Christiansborg.

Oplægget var noget af det bedste ved kurset, synes Helene Elbæk. Det ramte lige ned i en af de ting, hun stadig kæmper med.

”Hvor meget er det mit ansvar at få eleverne til at være med? Skal jeg underholde eller undervise? Den balance er svær at finde. I dag vil mange elever gerne underholdes. Men sådan kan gymnasiet jo ikke være hele tiden,” siger Helene Elbæk.

Hun har drøftet emnet mange gange med sin kursusleder og med sig selv. På den ene side er der helt basale færdigheder, eleverne skal lære, og alting kan ikke leges ind, men er hårdt arbejde. På den anden side oplever hun, at hun får rigtig meget tilbage, når hun ryster posen og gør noget andet end bare at læse en tekst og snakke om den.

”Jeg vil gerne have, at eleverne kan lide min undervisning, og derfor vil jeg gerne gøre noget ekstra. Men nogle gange skal man også bare overleve, og det bliver for tidskrævende og stressende, hvis jeg i hver time skal være original,” siger Helene Elbæk, som gymnasieskolen.dk har fulgt, siden hun i august begyndte på pædagogikum på Kolding Gymnasium.

God relation til eleverne
Det er godt to måneder siden, gymnasieskolen.dk sidst interviewede den unge pædagogikumkandidat. Siden har Helene Elbæk haft det tredje og sidste besøg af den tilsynsførende fra ministeriet.

Det er helt vildt så meget, jeg har lært af den praktiske del.
Helene Elbæk, pædagogikumkandidat
Kolding Gymnasium

Efter de to første besøg fik hun at vide, at hun skulle arbejde med at sætte klarere rammer for sin undervisning, skrive flere noter på tavlen og slippe kontrollen lidt mere. Den tilsynsførende kom med eksempler på, hvordan hun kunne sætte en klar dagsorden for et modul, få samlet op til sidst og skabe en kobling til næste modul.

”Jeg indså blandt andet, at det ikke altid behøver at være mig, der samler op på timen, så siden har jeg nogle gange bedt eleverne om skrive tre ting ned, de har lært i dag,” fortæller Helene Elbæk, der underviser i engelsk og dansk.

”Det var dejligt med nogle konkrete idéer, og at det var de samme ting, jeg kunne fortsætte med at have fokus på til det tredje besøg. Jeg var nervøs om morgenen, men da jeg først kom i gang med at undervise, gik det fint.”

Efter det tredje besøg og en halv times dialog med den tilsynsførende, hendes kursusleder og to vejledere fik hun sin pædagogikumudtalelse. I første omgang en kopi – originalen må hun vente med, til hun har fået sin karakter for den afsluttende opgave i teoretisk pædagogikum.

Flere af beskrivelserne i udtalelsen er hun rigtig glad for, blandt andet bliver hun rost for sin formidlingsevne og relation til eleverne.

”Gudskelov stod der også, at jeg havde en god rammesætning og sekvensering. Så det lykkedes da i hvert fald til sidst at vise, at det er noget, jeg er opmærksom på og godt kan finde ud af.”

Frustrationer i skrivefasen
I sidste uge afleverede hun den afsluttende opgave i teoretisk pædagogikum. At de fem skrivedage nu er overstået, og opgaven er klaret, kalder hun en ”kæmpe lettelse”.

”Det lykkedes, men det har været meget op ad bakke. Jeg har haft masser af frustrationer i skriveprocessen.”

Hun havde valgt emnet ’samarbejde om læring’ og brugte det fagdidaktiske projekt, hun tidligere på året havde lavet i sin hf-klasse i engelsk, som inspiration. Her havde hun sat eleverne til at lave øvelser om relative pronominer før og efter, hun havde undervist dem i det.

Det bliver en befrielse, at der ikke sidder en i hjørnet og holder øje med mig.
Helene Elbæk, pædagogikumkandidat
Kolding Gymnasium

I undersøgelsen til opgaven i teoretisk pædagogikum afprøvede hun forskellige måder at inddele eleverne på i grupper og forskellige måder at arbejde med gruppearbejde på. Undervejs bad hun eleverne svare på spørgeskemaer.

”I starten var mange af eleverne forbeholdne over for gruppearbejde. De kunne godt se, at det var vigtigt, men flere var utrygge ved at arbejde sammen på tværs af stamklasser og venskaber. Men da jeg satte fokus på det og arbejdede med det, blev flere glade for at samarbejde,” fortæller Helene Elbæk.

Nu er der kun at vente på karakteren, som hun får i juni. Om hun er tilfreds med den færdige opgave, ved hun ikke helt.

”Jeg tror aldrig, jeg har afleveret en stor eksamensopgave og ikke været lidt nervøs.”

Klar på ny udfordring
Helene Elbæk synes, at hun er en anden og bedre lærer i dag end for et år siden. Hun har lært allermest af at undervise i sine vejlederes klasser, få feedback og se vejlederne undervise.

”Det er helt vildt så meget, jeg har lært af den praktiske del. Det kommer jeg til at få vanvittig meget glæde af.”

På Kolding Gymnasium er det praksis, at man får nye lærere som vejledere, når man er halvvejs igennem pædagogikum. Helene Elbæk kan tydeligt se, at hendes fire vejledere på hver deres måde har lært hende noget, og at mødet med forskellige lærertyper har gjort hende klogere på at finde sin egen stil.

”Jeg har ikke fundet min egen stil endnu, men jeg ved, hvad jeg gerne vil stræbe efter,” siger hun og fortsætter:

”Min ene danskvejleder er virkelig god til at rammesætte timerne og har en utrolig ro, når hun gør det, og min ene engelskvejleder er rigtig god til at bruge elevernes input. Det er nogle af de ting, jeg godt kunne tænke mig at overtage.”

Når hun tænker tilbage på året som helhed, er det første, der krydser hendes tanker, hvor hårdt det har været. Hendes bedste råd til kommende pædagogikumkandidater er, at de skal bruge deres kursusleder så meget som overhovedet muligt.

”Nogle gange har man brug for at råbe lidt af det hele. Det hjælper at dele ens frustrationer med én, der ved, hvad det handler om,” siger Helene Elbæk.

Hun ved endnu ikke, hvilke klasser hun skal have efter sommerferien. Men uanset hvad glæder hun sig.

”Det bliver en befrielse, at der ikke sidder en i hjørnet og holder øje med mig, men også lidt mærkeligt.”

Måske får hun lov til at få en IB-klasse, og den udfordring er hun klar på.

”Sidste år underviste jeg på pre-IB, og det, synes jeg, der var nogle fede ting ved. Og der er ingen grund til at sætte farten ned, nu hvor jeg har overlevet pædagogikum,” siger Helene Elbæk og griner.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater