Gymnasiernes nye minister: ”Alle, der arbejder med børn og unge, skal ranke ryggen”
Mattias-Tesfaye-scaled-aspect-ratio-348-234

Mattias Tesfaye fik en cykelkæde i velkomstgave af Pernille Rosenkrantz-Theil som symbol på vigtigheden af samarbejde.

Pernille Rosenkrantz-Theil (S) overdrog tidligere i dag posten som børne- og undervisningsminister til Mattias Tesfaye (S).

Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Tina Rasmussen

Der er udskiftning på den ministerpost, der har ansvaret for landets gymnasier. Mattias Tesfaye (S) er i dag blevet udnævnt til ny børne- og undervisningsminister.

Mattias Tesfaye fik overdraget posten ved en kort seance i Børne- og Undervisningsministeriet i eftermiddags, hvor journalister, samarbejdspartnere og de ansatte i ministeriet stod tæt.

Han afløser Pernille Rosenkrantz-Theil (S), der bliver ny social- og boligminister.

”Jeg troede, det ville blive en sorgens dag, men det er det ikke, nu hvor det er dig, der skal overtage posten. Jeg ved, du bliver hamrende god til det,” sagde Pernille Rosenkrantz-Theil.

Hun overrakte sin partikollega en cykelkæde som velkomstgave for at minde om betydningen af samarbejde, og at en kæde aldrig er stærkere end dens svageste led.

”Da jeg trådte til, råbte folk ad hinanden. Velbegavede og fantastiske mennesker, men som råbte ad hinanden, lige så snart de begyndte at diskutere skolepolitik. Den vigtigste opgave i den forgangne tid har været samarbejde,” sagde Pernille Rosenkrantz-Theil.

Hun understregede, at samarbejde og lydhørhed i forhold til elever, lærere, forældre og de øvrige parter på undervisningsområdet er helt afgørende for at skabe gode løsninger.

”Ikke mindre fint”
Mattias Tesfaye fortalte, at en journalist tidligere på dagen havde spurgt ham, om ikke skiftet fra justitsminister til børne- og undervisningsminister er en degradering. Sådan opfatter han det på ingen måde selv, sagde han.

”Det gjorde mig faktisk en smule irriteret, og jeg synes, det siger noget. Det er udtryk for noget bredere i vores samfund. Jeg har været rigtig glad for at være justitsminister, men at arbejde med børn, unge og uddannelse er ikke mindre fint end at have et job med mange slipsedage,” sagde Tesfaye i sin tale og fortsatte:

”Der er behov for, at alle de mennesker, der arbejder på det her område og har det dyrebareste i hænderne hver eneste dag, ranker ryggen.”

Mattias Tesfaye, der selv er uddannet murer, er netop kendt for sin kamp for, at der skal være respekt i forhold til alle uddannelser. Især har han kæmpet for erhvervsuddannelserne, og i 2013 skrev han bogen Kloge hænder.

Budskabet i bogen er i tråd med den uddannelsespolitiske linje, der er i regeringsgrundlaget. Her står, at regeringen ønsker ”en markant styrkelse” af erhvervsuddannelserne, og at flere unge vælger en erhvervsuddannelse frem for det almene gymnasium.

Regeringen vil også ”se på mulighederne for at skærpe adgangen til de gymnasiale uddannelser”.

Vil lave ny model
Der ligger også en anden opgave på den nye ministers arbejdsbord. Den nye SVM-regering vil ifølge regeringsgrundlaget rulle elevfordelingsaftalen tilbage. Det betyder, at forældres indkomst alligevel ikke skal være et kriterium i forhold til fordelingen af elever. I stedet skal eleverne fordeles efter transporttid.

I regeringsgrundlaget står der, at man vil præsentere en ny model, der ”modvirker en skæv elevsammensætning, især i de større byer”.

Andelen af elever med ikke-vestlig baggrund er gennem en årrække steget så markant på en række gymnasier, at elever med dansk baggrund vælger dem fra.

Desuden vil regeringen ”gå videre med de tiltag, der sigter efter, at gymnasier i de mindre befolkede områder ikke lukker”.

Elevfordelingsaftalen blev indgået sidste år og skulle træde i kraft i det kommende skoleår.

At den nu bliver skrottet har mødt skarp kritik fra både Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier og Gymnasieskolernes Lærerforening (GL). Tomas Kepler, formand for GL, har kaldt elevfordelingsaftalen ”den vigtigste aftale for sektoren i flere år”.

Læs: GL dybt skuffede: Aftalen om elevfordeling rulles tilbage

Problemet med den skæve elevsammensætning på flere gymnasier har været et problem i en årrække, og Mattias Tesfaye har tidligere under den daværende VLAK-regering kritiseret, at der ikke blev gjort noget ved det.

Om Mattias Tesfaye

• Uddannet murer og har været medlem af Folketinget for Socialdemokratiet siden 2015.
  • I den tidligere S-regering var han først udlændinge- og integrationsminister og siden justitsminister.
  • Han har blandt andet skrevet bogen Kloge hænder – et forsvar for håndværk og faglighed, der udkom i 2013.