Gymnasielever får smag for forskning på europæisk videnskabskonference
futureacademy_konferencelokalet

Gymnasielever får smag for forskning på europæisk videnskabskonference

Elever fra fem af landets gymnasier deltager på lige fod med nobelpristagere, forskere og politikere på en international videnskabskonference. Det har givet interesse for forskning og indblik i både gode og mindre gode måder at formidle viden på.

De 175 gymnasieelever i gule t-shirts skiller sig ud blandt de jakke- og slipseklædte danske og internationale topforskere i konferencelokalerne på Carlsberg Grunden.
2.g elever fra fem forskellige gymnasier har i løbet af ugen deltaget på den europæiske videnskabskonference inden for naturvidenskab, Euroscience Open Forum, der i år bliver afholdt i København.

Lærer Anders Christian Steenfeldt fra Aalborghus Gymnasium deltager med en klasse.

Eleverne får en god oplevelser ud af at komme ind og høre sessioner, hvor forskerne præsenterer deres viden, også selvom det ikke er alt, de forstår. Det er en god appetizer til universitetsverdenens forelæsninger og forskning,” siger lærer Anders Christian Steenfeldt.

Eleverne deltager selv aktivt
Eleverne er en del af projektet ESOF Future Academy, hvor de udover at få adgang til konferencen også selv skal deltage aktivt.
Sarah Jørgensen fra 2.y på Svendborg Gymnasium har sammen med sit hold præsenteret viden om præstationsfremmende stoffer, såkaldte studiedrugs, ved hjælp af posters og mundtlig fremstilling.

”Vi lavede et forsøg, hvor vi undersøgte placeboeffekten ved studiedrugs, og så analyserede vi og sammenlignende vores forsøg med en videnskabelig artikel. Resultaterne har vi præsenteret på udstillingen med vores poster og fremlagt mundtligt,” fortæller Sarah Jørgensen.

Holdet præsenterede emnet på den åbne del af udstillingen og hun ærgrer sig lidt over, at der ikke kom så mange forbi.

Som forberedelse til konferencen har alle eleverne deltaget på et fire dages campforløb i februar tilrettelagt af Danish Science Factory.
Eleverne har været delt op i tre hold, et kommunikationshold, et performancehold og et debathold.

Eleverne bliver styrket i at handle
Både Rosborg Gymnasium og Aalborghus Gymnasium har brugt ESOF Future Academy som en del af klassernes AT-forløb. Campen og selve konferencen har især styrket elevernes handlekompetencer og formidlingskompetencer, mener lærer Christian Berner Skipper fra Rosborg Gymnasium, der har deltaget i forløbet.

”Det har helt klart givet eleverne handlekompetencer for eksempel at interviewe forskere på engelsk og fremlægge foran et publikum. Samtidig har de arbejdet tværfagligt med eksempelvis biologi og engelsk,” siger Christian Berner Skipper.

Det har dog, ifølge Christian Berner Skipper, været lidt sværere at tilpasse performanceholdets opgaver til AT-forløbet og at få eleverne til at lykkedes med opgaven.

”Vi har vidst lige fra starten, at performancetemaet var et sats, selvom konceptet var rigtig godt tænkt. Eleverne skulle henvende sig til en forsker på konferencen og fortælle en personlig historie, der samtidig indeholdt en videnskabelig undren. Men det var ikke muligt at flytte eleverne nok til, at de turde det. I stedet lavede eleverne performance med sanser og musik i pauserne mellem foredragene. Så de har alligevel fået en succesoplevelse med sig hjem ,” fortæller Christian Berner Skipper.

Møder forskere – de selv drømme om at blive som
Eleverne har med deres delegeretkort kunnet komme ind bag de døre, der normalt er lukket for almindelige besøgende, og høre videnskabelige oplæg af topforskere og nobelpristagere.

”Man lærer helt vildt meget af at høre, hvad forskerne arbejder med, og hvad man selv kan komme til at arbejde med i fremtiden, hvis man læser videre på universitetet.  Det faglige indhold af oplæggene er måske lidt hurtigere glemt igen, men vi får en masse erfaringer og møder forskere, vi selv drømme om at blive som,” siger Sarah Jørgensen fra 2.y på Svendborg Gymnasium.

Selv har hun har endnu ikke bestemt sig for, hvad hun vil efter gymnasiet udover et arbejde inden for det naturvidenskabelige felt og gerne inden for forskning.

Sarah Jørgensen er ”positivt overrasket” over, at de fleste af forskerne har været gode til at præsentere deres viden både forståeligt og spændende, selvom der også har været eksempler på det modsatte.

Eleverne kan få noget godt ud af både de gode og dårlige eksempler på forskningsformidling, mener Christian Berner Skipper.

”Vi har hørt både rigtig gode og totalt elendige oplægsholdere, hvor eleverne ikke har fået meget ud af selve oplægget. Men efterfølgende har jeg kunnet bruge især de dårlige oplæg til at anskueliggøre vigtigheden af god kommunikation, når akademisk viden skal formidles og tale med eleverne om, hvilke værktøjer der er gode at bruge til mundtlig kommunikation,” siger han.

Det er første gang gymnasieelever deltager på Euroscience Open Forum, der bliver afholdt hvert andet år i en europæisk storby.

Euroscience Open Forum 2014

• ESOF Future Academy er en del af Euroscience Open Forum 2014. Se mere her
  • 175 2.g elever fra Rosborg Gymnasium & HF, Aalborghus Gymnasium, Svendborg Gymnasium & HF, Sankt Annæ Gymnasium og Christianshavns Gymnasium deltager
  • ESOF Future Academy er arrangeret af Danish Science Factory med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond, Lundbeckfonden samt Uddannelses- og Forskningsministeriet