Gymnasielærere etablerer eget forlag – ”de store betaler for lidt”
Gymnasieforlaget-003-aspect-ratio-348-234

Astrid Leick Siegumfeldt og Kim Bruun er kolleger på Viborg Gymnasium og har nu stiftet Gymnasieforlaget.

Gymnasielærere etablerer eget forlag – ”de store betaler for lidt”

Vi udgiver vores bog selv. To gymnasielærere synes, de etablerede forlag betaler lærere for lidt for undervisningsbøger. Nu vil de to nyslåede forlæggere også udgive bøger fra andre lærere.

Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Jesper Voldgaard

Bogen var stort set skrevet færdig, og et forlag ville gerne udgive den. Men da Kim Bruun og Astrid Leick Siegumfeldt så forlagets tilbud om betaling, opstod ideen: Hvad med at starte vores eget forlag?

Fra tanke til handling var der ikke så langt, og i dag kan de to gymnasielærere også skrive forlagsejer på visitkortet.

”Vi blev enige om, at det, som andre forlag kan, kan vi også gøre selv,” siger Kim Bruun.

De to lærere har med en tredje kollega skrevet en lærebog om den naturvidenskabelige faggruppe (NF) på hf.

”Vi synes, der mangler en undervisningsbog om NF på hf. Og vi er derfor også ret overbeviste om, at der er et marked for bogen,” forklarer Astrid Leick Siegumfeldt.

Det er påfaldende, så ens forlagene betaler.
Kim Bruun, gymnasielærer
Viborg Gymnasium

I første omgang havde forfatterne haft en lang dialog med et forlag, som ville udgive bogen.

”Men da vi så kom til økonomien, ville de give 15 procent af salgsindtægterne til os, som tre forfattere og en illustrator skulle dele. Det, synes vi, er for lidt. Bogen udkommer til en smal målgruppe, så vi tænker ikke at markedsføringsbudgettet behøver være særlig stort,” forklarer Astrid Leick Siegumfeldt.

15 procent til forfatterne
Forfatterne forhørte sig hos andre forlag, og alle steder var forfatterbetalingen 15 procent dog med mulighed for at presse den op på 17 procent.

”Det er påfaldende, så ens forlagene betaler,” siger Kim Bruun.

I processen modnedes ideen om at udgive bogen selv, og omkring juletid blev beslutningen taget af de to gymnasielærere fra Viborg Gymnasium.

Gymnasieforlaget blev etableret. CVR-nummer, erhvervskonto og hjemmeside er på plads. Og snart ankommer de trykte bøger fra trykkeriet, og så skal de ompakkes til kunderne.

Astrid Leick Siegumfeldt og Kim Bruun smiler, når de taler om arbejdet med bogen og deres nye forlag. Og de er meget optimistiske i forhold til, at der vil være efterspørgsel efter bogen.

”Vi skal sælge 250 bøger, så går vi i nul,” fortæller Kim Bruun.

De to lærere har betalt 42.000 kroner til omkostninger for at få trykt bogen.

Vil udgive andre læreres bøger
Gymnasieforlaget blev etableret med øje for at udgive bogen NF i HF, men de to lærere vil også gerne udgive bøger af andre gymnasielærere.

”Vi vil meget gerne i dialog med andre lærere, som vil udgive undervisningsbøger, og som synes, de etablerede forlag tager en for stor fortjeneste,” siger Kim Bruun.

Gymnasielærere, som allerede er forfattere eller drømmer om at skrive undervisningsbøger, skal dog selv lægge ud for trykkeomkostninger, hvis de vil udgive på Gymnasieforlaget. Til gengæld vil forlaget betale op mod 70 procent af indtægterne for bogsalget til forfatterne, tegnere, eksterne redaktører med videre, forklarer de to nye forlæggere.

Astrid Leick Siegumfeldt, gymnasielærer
Viborg Gymnasium

De to forfattere siger også, at de vil sælge deres bøger billigere end de traditionelle forlag, da skolerne ikke har økonomi til at købe bøger.

”Vi gør det ikke for at tjene penge. Men vi mener, at de etablerede forlag beholder for mange penge, mens det er forfatterne, som laver det store arbejde,” siger Astrid Leick Siegumfeldt.

Det er hendes første bog, mens Kim Bruun har udgivet 10 andre titler blandt andet til kemiundervisning.

”Vi har skrevet bogen, fordi vi selv savner undervisningsmateriale til vores elever. Hf er lidt den grimme ælling, og ofte er der ikke så meget godt materiale målrettet den uddannelse,” siger Astrid Leick Siegumfeldt.

De to forfattere skriver først og fremmest undervisningsbøger, fordi de synes, det er sjovt og spændende. De er et sted i deres liv, hvor de har tid om aftenen og i weekender til at sidde og skrive. Og fremover også være forlagsejere og udgive bøger af andre gymnasielærere.

"Den er fin!" Astrid Leick Siegumfeldt og Kim Bruun pakker Gymnasieforlagets første trykte bog ud.