Gymnasielærer sparker nyt liv i Oehlenschläger med rapprojekt
Claus nivaa

Gymnasielærer sparker nyt liv i Oehlenschläger med rapprojekt

10 rappere fortolker 10 gamle danske digte. Gymnasielæreren Claus Nivaa er manden bag undervisningsprojektet.

Det kan mildest talt være en udfordring at få hele klassen med, når de gamle danske digtere bliver læst i danskundervisningen i gymnasiet. Den erkendelse har gymnasielæreren Claus Nivaa fra Aalborg Katedralskole siddet med mange gange.

Men i stedet for at presse Adam Oehlenschläger og Jens Steen Sehested ned i halsen på eleverne som foder på foie gras-ænder, har Claus Nivaa i flere år leget de store danskere digtere ind i undervisningen ved hjælp af rap og en smittende begejstring for rytme i sproget, rim og metaforer.

Hans erfaringer med at bygge bro fra nationalromantikken til rapmusikken i danskundervisningen kulminerer nu i et stort rap- og undervisningsprojekt med titlen Rødder.
I samarbejde med rapperen Per Vers har Claus Nivaa udviklet et projekt, hvor 10 danske rappere fortolker et dansk digt, hvilket blandt andet resulterer i en plade til efteråret.

Lær mig, o skov, at visne glad – 2014 style
Rapperne skal bruge dele af de originale digte, men skal også selv skrive nye tekster til digtene. Det bliver dermed både en fortolkning af det gamle digt eller en slags kommentar til digtet læst med 2014 øjne.

Claus Nivaa har tidligere undervist i Grønland, og det var her, han fandt det bydende nødvendigt at formidle dansk lyrik med alternative metoder, hvis han skulle vække elevernes interesse.
I Danmark mener han, behovet i dag er det samme.

”Jeg kan mærke, at vi får flere og flere elever ind, som ikke kommer fra et hjem med en akademisk baggrundsviden. Til gengæld kan mange elever relatere til rapmusik. Jeg kan se, at der er en sprogbegejstring hos eleverne, og når vi kan snakke om rytmik i sproget, og hvorfor det er fedt, at noget rimer, så kommer der også en erkendelse over for det, som kan virke fremmed i det danskfaglige,” siger Claus Nivaa.

Rødder som undervisning
Undervisningsprojektet, som Region Nordjylland har finansieret, resulterer også i en hjemmeside med undervisningsmaterialer, som tager udgangspunkt i de originale digte, rappernes nye tekster og meget mere.

Claus Nivaa har sammen med sin 3. g klasse lavet et stort forarbejde, inden rapperne fik fingrene i digtene. Sammen med eleverne skulle Claus Nivaa nemlig samle en bruttoliste på 100 digte, som rapperne kunne vælge imellem.

”Det var en proces, hvor vi snakkede om musikalitet, koncentrationslyrik, ekspansionslyrik, rytmik, metrik og meget mere. Eleverne var meget engagerede i det,” siger Claus Nivaa.

Nordjysk workshop
Ni andre gymnasier er siden blevet involveret i projektet, og eleverne fra de enkelte gymnasierne har arbejdet indgående med et digt hver. Til april skal eleverne fra alle 10 gymnasier mødes til en stor workshop, hvor alle skal arbejde med ideer, rapparafraserne og de klassiske digte.

Claus Nivaa mener ikke, at de lefler for eleverne ved at bruge rap for at få dem til at læse gamle danske kanon-digtere. Tværtimod.

”Projektet hedder Rødder, og det gør det, blandt andet fordi det handler om at relatere til vores fælles dannelse og vise, hvor vi kommer fra. Det er i respekt for det klassiske, at vi kobler det til det moderne,” siger Claus Nivaa.

I Emil Bønnelyckes digt Gaden fra 1917 hylder han livet på gaden. Rapperen Mund de Carlo har arbejdet videre med teksten og har skrevet om, hvordan livet på gaden er forsvundet, fordi alle er begravet i deres smartphone og har mistet nærkontakten.

”Det har eleverne været optaget af og lærer pludselig også meget om deres egen tid,” siger Claus Nivaa.

10 digte, digterne og rapperne

• Gaden, Emil Bønnelycke, Mund de Carlo