Gymnasieforsker: Vi skal zoome ind på hverdagen i klasselokalet
Steen Beck foto2

Gymnasieforsker: Vi skal zoome ind på hverdagen i klasselokalet

Der er brug for forskning, som går tættere på lærernes udfordringer i undervisningen, mener Steen Beck. Han er leder af nyt forskningscenter på Syddansk Universitet.

Skal forskning indenfor gymnasiesektoren for alvor gøre gavn på skolerne, skal den gå meget tættere på de problemer, lærerne hver dag står over for i undervisningen.

Det mener lektor Steen Beck, der er leder af det nystartede Center for Forskning i Skoleudvikling på Syddansk Universitet (SDU).

”Der er brug for forskning, der går helt tæt på lærernes ageren i klasserummet,” siger Steen Beck.

Fokus på aktionsforskning
SDU har i flere år forsket i skoleudvikling inden for gymnasieverdenen, blandt andet i nye undervisningsmetoder og ledelse. Med det nye center ønsker universitetet at opprioritere den såkaldte aktionsforskning, hvor skoler og forskere sammen udvikler det enkelte projekt og har et tæt samarbejde i hele forløbet.

”Styrken ved aktionsforskning er, at vi tager al den viden, vi har fra grundforskningen, og sætter i spil i forhold til hverdagen på skolerne,” siger Steen Beck og uddyber:

”Sammen med lærerne udvikler vi metoder til at skabe pædagogiske og didaktiske forbedringer, som de afprøver i deres undervisning. Vi har en tæt dialog med lærerne om de forandringer, der sker, og interviewer eleverne om udbyttet. Dermed får skolerne gavn af forskningsresultaterne undervejs i processen.”

Skoler skal dele viden
For at finde frem til forskningsprojekter, som mange skoler kan have glæde af, vil Center for Forskning i Skoleudvikling jævnligt indbyde til konferencer. Her kan skolerne dele viden, få inspiration og komme med idéer til udviklings- og forskningsprojekter. Den første konference, der finder sted til efteråret, er rettet mod landets voksenuddannelsescentre (VUC) og bliver afholdt i samarbejde med VUC Videnscenter.

”Det er tanken, at fem skoler – med seks-syv lærere fra hver – går sammen om at udvikle et projekt om et konkret tema, som vi så kobler forskere på,” fortæller Steen Beck, der håber, at der kommer gang i tre-fire store VUC-projekter.

Til foråret bliver landets gymnasier indbudt til en tilsvarende konference.

Lærere i vildrede
Ifølge Steen Beck står gymnasiet og VUC med en lang række udfordringer i disse år – ikke mindst i forhold til klasseledelse og en meget bredt sammensat elevgruppe. Det er derfor områder, hvor der i den grad bliver brug for forskning, fastslår han.

”Mange lærere er i vildrede. Den enorme diversitet i elevgruppen kalder på strategier til at differentiere undervisningen,” siger Steen Beck.

Han er godt klar over, at der allerede er initiativer og projekter i gang på en stor del af landets gymnasier, der skal forsøge at imødegå udfordringerne. Men et projekt på en enkelt skole, som ikke er koblet op på forskning, har nogle svagheder, mener han. Dels bliver resultaterne sjældent bredt ud til andre skoler, dels giver det noget ekstra, når der kommer en forsker udefra og stiller kritiske spørgsmål.

”Hvis ikke lærerne får et modspil, der gør, at de erfarer nye måder at gøre tingene på, bliver de ikke de reflekterende praktikere, som der mere end nogensinde er brug for,” siger Steen Beck.