Gorm Leschly: Ministeren forsøger at intimidere rektorerne
Gorm_pressefoto

Gorm Leschly: Ministeren forsøger at intimidere rektorerne

Bestyrelsesformændene for de skoler, som har indgået lokale aftaler, er blevet indkaldt til møde i Undervisningsministeriet. Uhørt, mener GL’s formand Gorm Leschly.

De gymnasier, som har valgt at indgå en lokalaftale, kommer nu til at høre for det.

Bestyrelsesformændene for de pågældende skoler er blevet inviteret til møde i Undervisningsministeriet for at fortælle om deres aftaler, og hvordan de har tænkt sig at realisere et kvalitetsløft af gymnasiet.

Før sommerferien blev samtlige skoler bedt om at besvare et spørgeskema om den nye overenskomst. Skolerne skulle svare på, om de havde indgået en lokalaftale. Læs artiklen Rektorer presses af Undervisningsministeriet.

Finansminister Bjarne Corydon (S), undervisningsminister Christine Antorini (S) og Moderniseringsstyrelsen har gentagne gange opfordret skolerne til ikke at indgå lokale aftaler, til trods for at der i overenskomsten står, at skolerne kan indgå aftaler.

Uhørt
Gorm Leschly, formand for GL, mener dog, det er uhørt, at bestyrelsesformændene nu ligefrem bliver indkaldt til samtaler på grund af lokale aftaler.

”Det er uhørt, at en minister, som har gjort en dyd ud af ikke at ville blande sig i overenskomstforhold, indkalder bestyrelsesformændene for selvejende institutioner til den slags møder,” siger Gorm Leschly.

Han understreger, at de lokale aftaler, som er blevet indgået, lever op til Undervisningsministeriets ønsker om at kunne øge lærernes tid sammen med eleverne og muligheden for at effektivisere.

”Alligevel går ministeren skridtet videre i sin signalering af mistillid til rektorerne og indkalder bestyrelsesformændene til en kammeratlig samtale,” siger han.

Afviser skræmmekampagne
Til Jyllands-Posten siger Christine Antorini:

”Bestyrelsesformændene for de 12 gymnasier er inviteret til en samtale med embedsmænd i ministeriet om, hvordan gymnasierne vil realisere kvalitetsløftet, hvis de indgår nye lokale arbejdstidsaftaler.”

Hun afviser, at der er tale om en skræmmekampagne.

Gorm Leschly er dog ikke i tvivl om, at indkaldelsen til møder vil blive opfattet sådan ude på skolerne.

”Når bestyrelsesformændene bliver indkaldt til møde, så er det et forsøg på at intimidere rektorerne, som har indgået lokale aftaler. Men det er samtidig også et signal til andre rektorer om ikke at få de samme tanker,” siger han.

Dårlig kommunikation
Gorm Leschly mener, at brevene og møderne er udtryk for dårlig kommunikation.

”Skolerne skal igennem en stor forandringsproces, og så er det alfa og omega, at kommunikationen og dialogen er god. I stedet vælger ministeriet at forsøge at styre selvejende institutioner fra centralt hold,” siger Gorm Leschly.

Han håber, at rektorerne står fast på deres ret til i en god dialog med lærerne ”selv at finde den vej som på det enkelte gymnasium giver eleverne den bedste uddannelse og højeste uddannelseskvalitet.”

Ifølge Undervisningsministeriet er ”mere end 10” bestyrelsesformænd inviteret til møder.

Christine Antorini ønsker ikke at kommentere sagen yderligere.