Godt arbejdsmiljø kræver samarbejde
FullSizeRender-2

Godt arbejdsmiljø kræver samarbejde

Et godt samarbejde mellem medarbejdere og ledelse har stor betydning for arbejdsmiljøet. Derfor skal samarbejdet på skolerne styrkes, lød det fra panelet på Folkemødet.

Sygefraværet blandt undervisere er steget markant de seneste år, og meget af det er stressrelateret.
I dag bliver stress behandlet som et individuelt problem, men sådan ser Hanne Pontoppidan, der er formand for Uddannelsesforbundet, det ikke.

“Det er et fælles ansvar, der skal håndteres kollektivt,” sagde hun, da Uddannelsesforbundet og Psykiatrifonden inviterede til arrangementet ‘Underviser! Hvorfor stresser du?’ på Folkemødet.

Samarbejdet halter
Men samarbejdet mellem ledere og medarbejdere er ikke godt nok, mener Ole Minnet, der er fællestillidsrepræsentant på Roskilde Tekniske Skole.

“Mellemlederne mangler at træde i karakter. Vi mærker ikke så meget til pædagogisk ledelse,” sagde han.

En undersøgelse viser, at ledere gerne vil påtage sig ansvaret, men at kun halvdelen føler sig klædt på det til, fortalte Malene Friis Andersen, der er psykolog og stressforsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Derfor mener hun, at man skal huske på de rammer, de er underlagt.

“Det er vigtigt, at ledere har de rigtige redskaber til at kunne tackle, når medarbejdere rammes af stress, men man glemmer ofte rammerne,” sagde Malene Friis Andersen.

Men på trods af rammerne, ser Børge Pedersen, der er næstformand i Uddannelsesforbundet, et godt arbejdsmiljø på flere skoler.

“Det viser sig, at det afgørende for et godt arbejdsmiljø er et godt samarbejde mellem ledelse og medarbejder,” sagde han.

Lærerne skal klædes på
Et sted, man kan starte, er at sætte sig ned og afstemme forventningerne: hvad er medarbejdernes forventning til en god pædagogisk leder, og hvad er er en god pædagogisk leders forventninger til sine medarbejdere, foreslå Ole Minnet.

Også Jacob Jersild, der er ressourcedirektør på NEXT, mener, at det er vigtigt.

“Vi skal sørge for, at vi løbende får taget dialoger om, hvad der forventes af hinanden, og hvordan arbejdspresset er. Det er vi nødt til at få åbnet op for,” sagde Jacob Jersild.

Børge Pedersen er enig.

“Man skal gå i dialog om, hvordan det skal foregå, og det kræver, at lederen har de rette pædagogiske forudsætninger,” sagde han.

Ifølge Jacob Jersild handler det om, at de skal klæde deres ledere og medarbejdere på i forhold til, at døren mellem dem skal være åben.

Også Malene Friis Andersen taler for, at døren skal være åben.

“Men ledelsen skal også huske at gå ud ad døren, så det ikke altid er medarbejderne, der skal komme til dem,” sagde hun.

Vil gå i dialog
Uddannelsesforbundet vil gå i dialog med lederne og Moderniseringsstyrelsen, så der kan blive samarbejdet bedre på skolerne, fortalte Børge Pedersen.

Ole Minnet ønsker mere medinddragelse.

“Vi vil gerne inddrages noget mere, så vi lærere kan få mere indflydelse i vores arbejde. Vi er nødt til at finde en løsning i fællesskab,” sagde han.