Glyptoteket åbner grav for gymnasieklasser
glyptoteket_014

Glyptoteket åbner grav for gymnasieklasser

Ny Carlsberg Glyptotek i København har for nylig taget hul på et nyt undervisningstilbud til gymnasieklasser. Det giver eleverne mulighed for at stå med historien i hænderne.

Gymnasielever har nu mulighed for helt håndgribeligt at studere flere tusind år gamle genstande og give deres bud på genstandens funktion og betydning.

Forløbets omdrejningspunkt er genstande fra en 4.000 år gammel grav tilhørende en velstillet ægyptisk borger.  Der er tale om hverdagsting, og eleverne udfordres på deres viden og deres forestillingsevne.

”Formålet er dels at give eleverne viden om fortiden, og hvor vi kommer fra, dels at give dem en fornemmelse for tingene på museet udenfor glasmontrens barriere. Ved at røre dem selv får de en håndgribelighed, man ikke kan læse sig til,” fortæller cand.mag. i nærorientalsk arkæologi Agnes Henriksen, som har sammensat forløbet.

Pirre til nysgerrigheden
Eleverne får en kort intro og deles ind i grupper, som skal studere og identificere genstande som en olielampe, en statue og en amulet. De skal så besvare en række spørgsmål og siden give deres bud i fælleskab. Det kan blandt andet være at bestemme materialer og vurdere, om de samme materialer anvendes i dag til samme formål.

”Vi vil gerne pirre til deres nysgerrighed og aktivere deres forestillingsevne. Vi præsenterer dem for ting, de ikke umiddelbart har kendskab til, og de skal så selv reflektere sig frem til en tolkning ud fra deres observationer,” siger Agnes Henriksen.

Tilfreds med udbyttet
To 1.g-klasser fra Birkerød Gymnasium har netop afprøvet forløbet i forbindelse med et projekt om oldtidens styreformer. Christian Kiirdal, der underviser i historie og samfundsfag, er tilfreds med udbyttet.

”Det var fint struktureret, og eleverne var især begejstrede for selv at stå med historien i hænderne og gennemskue genstandene og dermed kortlægge en gammel ægypters liv,” siger Christian Kiirdal.

Han hæfter sig ved, at formen aktiverede eleverne og gav dem en fornemmelse af at komme bag om museet og i bogstavelig forstand få arbejdshandsker på, da de alle var iført konservatorhandsker under arbejdet. Samtidig fik de faglig relevant viden med hjem, der kan bruges i undervisningen i klasseværelset.

Læs reportage fra de to klassers besøg på Ny Carlsberg Glyptotek i det kommende nummer af Gymnasieskolen.