Artikel
Global kampagne skal styrke kvaliteten
UNITE_Logo_final_ENG_colours

Global kampagne skal styrke kvaliteten

I dag lyder startskuddet til en global kampagne for nødvendigheden af kvalitet i uddannelsessystemet. Men fagbevægelsen er i krise, lyder det fra paraplyorganisationen bag, som har ændret strategien.

Tekst_ Morten Jest
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

“Unite for Quality Education – Better education for a better world” er det overordnede slogan, når underviserorganisationernes internationale paraplyorganisation Education International (EI) i dag på World Teacher’s Day skyder en etårig global kampagne i gang.

Formålet med kampagnen er først og fremmest at sætte fokus på nødvendigheden af at sikre, at kvalitetsuddannelse i offentligt regi i fremtiden vil være en verdensomspændende dagsorden i bestræbelserne på en bæredygtig fremtid for kloden og dens samfund.

“Vi kan se, at offentlig uddannelse befinder sig i en krise. En global kampagne for kvalitetsuddannelse er nødvendig, fordi vi oplever et enormt pres som undervisere. Vi er vidne til en global anti-lærerorganisationshistorie. En anti-fagbevægelseshistorie, en pro-privatiseringshistorie. Det er ikke lærernes fortælling, der er på dagsorden. Kvalitetsuddannelse handler om meget andet og mere end testresultater,” sagde vicegeneralsekretær i EI David Edwards, da arbejdsgrupper og repræsentanter fra medlemsorganisationerne var samlet til en indledende konference i Bruxelles i juni.

Kampagnen vil bygge på tre – for kvalitetsuddannelse – essentielle søjler:

1)      Universel og fri adgang til ordentligt uddannede lærere – ikke bare den billigste arbejdskraft, men lærere med de rette kvalifikationer og som kan udvikle sig i et professionelt miljø og benytte forskellig slags pædagogik og metoder.

2)      Moderne materialer herunder bøger, redskaber og ikke mindst it og digitalisering. Samt et opdateret curriculum.

3)      Et ordentlig lærings- og undervisningsmiljø i ordentlige, trygge rammer, hvor der investeres de nødvendige ressourcer.

”Det er på tide, at vi får tilvejebragt vores beviser og fortalt vores historier. Hvad der er godt for lærerne, er i sidste ende godt for elever og studerende,” sagde David Edwards.

Medansvar på bekostning af traditionel arbejdskamp
I løbet af det næste år vil EI og en lang række af medlemsorganisationerne sætte spot på kvalitet i uddannelsessystemet gennem forskellige kampagner og aktiviteter, der blandt andet skal falde sammen med internationale mærkedage. Unite for Quality Education skal som kampagne kulminere på en såkaldt World Day of Action i oktober 2014.

Kampagnen skydes i dag simultant i gang i Paris og i New York, hvor FN-generalsekretær Ban Ki Moon vil være vært for åbningen i FN-bygningen på Manhattans østkyst. Og det er faktisk lidt af et gennembrud, forklarer Timo Linsenmaier, der er koordinator for kampagnen fra hovedkontoret i Bruxelles.

”Vi har erkendt, at vi må gå nye veje i kommunikationen og den måde, vi som lærerorganisationer og fagbevægelse adresserer problemerne på. Vi må erklære os villige til at tage et medansvar. Den evige opposition og traditionelle arbejdskamp har ikke ført os nogen vegne de sidste mange år. For et år siden gad ingen høre på os. Nu har vi fået foden inden for hos blandt andre FN-toppen med hyppige samtaler med Ban Ki Moons sekretær. Vi bliver nødt til også at fokusere på løsninger, som samfundet kan acceptere i krisetider, og som fjerner os fra offerrollen. Konstruktivitet og medansvar er nogle af nøgleordene, og her kan vi komme til at stå stærkt, for vores 30 millioner medlemmer går hver dag på arbejde for at gøre folks børn klogere,” siger han.

Også advokat, facilitator og policymaker i EI Jeff Pessi peger på, at fagbevægelsen befinder sig i et nyt paradigme i forhold til tidligere tiders storhed og behov for gammeldags arbejdskamp. Uheldigvis har fagbevægelsen selv ikke opdaget det, mener han. Han har tre ord, han gentager igen og igen i sit daglige arbejde med medlemsorganisationerne: ”Fit for purpose”.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater