GL vil afskaffe grundforløbet
jeppe_kragelund

GL vil afskaffe grundforløbet

Grundforløbet fungerer ikke, som det er i dag. Det mener GL, og derfor vil de arbejde for, at grundforløbet fjernes, og at eleverne begynder direkte i studieretningsklasser.

Det skal være slut med grundforløbet, hvis Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) kan bestemme. Formålet med grundforløbet er, at eleverne efter et halvt år kan skifte studieretning. Det sker sjældent, og derfor mener GL, at eleverne skal begynde i studieretningsklasser fra første skoledag.

Til hovedbestyrelsens seminar i sidste uge blev medlemmerne enige om at revidere uddannelsespolitikken. De vil blandt andet arbejde for at fjerne grundforløbet.

Jeppe Kragelund, 2. næstformand i GL, forklarer, at der er gode intentioner i grundforløbet, som at eleverne kan skifte studieretning efter et halvt år. Men han mener ikke, det fungerer, som det er i dag.

”Virkeligheden har overhalet bestemmelsen. Det, vi ser nu, er, at eleverne ikke har sikkerhed for at kunne skifte studieretning efter det halve år,” siger Jeppe Kragelund.

Han forklarer, at hvis grundforløbet skal fungere, skal intentionen virke. Mange gymnasier inddeler klasserne i grundforløbet efter studieretningsønske. Det kan derfor ofte være svært for eleverne at skifte studieretningen efter grundforløbet, fordi klasserne allerede er fyldt op.

Læs: Her vælger over halvdelen anden studieretning

Mere vejledning i folkeskolen
Hvis eleverne skal begynde direkte i studieretningsklasserne, kræver det, at der kommer mere vejledning, påpeger Jeppe Kragelund.

Han fortæller, at GL gerne vil have styrket parathedsvurderinger i 8. og 9. klasse. Det handler om at vejlede eleverne og give dem en forventning om, hvad det vil sige at gå i en bestemt uddannelsesretning.

Samtidig skal der i de samtaler også tales om, hvilket hovedområde eleven foretrækker. Om det for eksempel skal være en naturvidenskabelig eller sproglig studieretning.

Faglig begejstring fra dag et
En fordel ved at begynde i studieretningsklasserne er ifølge Jeppe Kragelund, at eleverne møder deres faglige interesse med det samme.

”Eleverne kan mærke, at deres studieretning bliver boostet fra starten af. Eleverne oplever faglig begejstring fra dag et,” siger han.

Han har ofte oplevet, at sproglige elever har det svært med, at de nærmest ikke arbejder med deres fag det første halve år, men derimod arbejder rigtig meget med naturvidenskab.

Elever kan stadig skifte studieretning
Det er vigtigt, at eleverne stadig kan skifte studieretning, når de er begyndt på gymnasiet, siger Jeppe Kragelund. Men eleven skal skifte studieretning så hurtigt som muligt.

”Hvis en elev har valgt en forkert studieretning, er der ingen grund til at vente til januar, før man kan skifte til en ny. Man kan lige så godt hjælpe eleven med at skifte klasse i oktober, så eleven hurtigere kommer ind i klassen, opbygger social kontakt og får tryghed omkring læringen,” siger Jeppe Kragelund.

NV og AP skal bevares
GL ønsker at fjerne den del af grundforløbet, hvor eleverne først begynder i studieretningsklasser efter et halvt år.

Elementer som naturvidenskabeligt grundforløb (NV) og almen sprogforståelse (AP) anbefaler GL, at skolerne bevarer, hvor de selv kan planlægge, hvordan forløbene skal køre.